Fakta Menarik Star Wars The Force Awakens

9

Fakta Menarik Star Wars Force Awakens. Fenomena filem sains fiksyen Star Wars kini dapat dirasai diseluruh dunia apabila filem ketujuh 'The Force Awakens' ditayangkan mulai hari ini. Penggemar tegarnya sudah tidak sabar lagi untuk menonton sambungan filem peperangan di galaksi ini.

Diasaskan oleh pengarah dan penerbit lagenda Hollywood, George Lucas, Star Wars menjadi kegilaan global sejak filem pertama Episode IV: A New Hope (1977) ditayangkan 30 tahun lalu. Lucas pada waktu ingin menghasilkan sesuatu yang baru dengan menghasilkan pengembaraan angkasa lepas yang penuh dengan penggunaan sistem perisian imej janaan komputer (CGI). Siapa sangka penangan Star Wars mampu merasuk penonton seantero dunia. 


Peminat terpaksa menunggu selama 10 tahun untuk menunggu filem terbaru. Mereka bukan sahaja tidak sabar untuk mengetahui kisah selanjutnya, bahkan teruja untuk menonton aksi pelakon asal serta beberapa pelakon baru Star Wars arahan J.J Abrams.

Fakta Menarik Star Wars The Force Awakens

1. Menurut sebuah artikel majalah Vanity Fair, J.J Abrams mempunyai idea untuk memasukkan watak Jar Jar Binks untuk beberapa saat sebagai 'easter egg'.

2. Dua bintang utama Star Wars, Mark Hamill (Luke Skywalker) dan Carrie Fisher (Princess Leia) menjalani diet sejak 2013 lagi dalam mempersiapkan diri untuk kembali berlakon dalam The Force Awakens.


3. Lupita Nyong'o mendedahkan tidak tahu bahawa beliau menghadiri ujibakat untuk filem Star Wars. "Ketika ujibakat saya merangkak dan menggunakan tangan seolah-olah sepucuk pistol." Sehinggalah dua bulan kemudian beliau dihubungi J.J Abrams untuk membintangi Star Wars. 

4. Walt Disney Pictures menjadi produksi ketiga yang menerbitkan filem Star Wars. Filem sebelum ini diterbitkan oleh 20th Century Fox dan Star Wars: The Clone Wars (2008) pula oleh Warner Bros.

Artikel berkaitan: Fakta Menarik Francais The Hunger Games

5. Pesawat X-Wings yang menjadi trademark filem ini benar-benar dibina oleh pihak produksi dan bukannya teknik CGI. Prop lain juga direka khas dan tidak banyak menggunakan CGI.

6. Aktor Joel Edgerton pada asalnya dipertimbangkan untuk membawa watak Poe Dameron. Namun Edgerton pernah muncul dalam filem Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005) sebagai 'Uncle Owen'. Watak itu kemudian diberikan kepada Oscar Isaac.

7. Terdapat droid baru selain R2D2 dalam filem ini iaitu BB-8. Robot BB-8 yang diinspirasikan oleh Ralph McQuarries ini berputar seperti bola dengan kepala yang berbentuk separa bulat.  


8. Menurut presiden Lucasfilm, Kathleen Kennedy, kira-kira 200 kru terdiam dan terpegun pada saat Harrison Ford dan Chewbacca muncul di dalam set pesawat Millennium Falcon. Ini kerana Ford dan Chewbacca merupakan watak ikonik filem Star Wars sejak dari dulu lagi.


9. Pihak produksi lebih memilih untuk menggunakan lokasi penggambaran sebenar dan set mini dari skrin hijau serta CGI supaya filem nampak lebih realistik.

10. Trailer kedua filem ini mendapat lebih 20 juta tontonan di YouTube dalam masa kurang dari 24 jam.

11. Uniform yang dipakai oleh General Hux (Domhnall Gleeson) diinspirasikan dari uniform yang dipakai oleh tentera laut dan Nazi.

Artikel berkaitan: Fakta Menarik Mad Max Fury Road

12. The Force Awakens menelan belanja sebanyak USD200 juta, in menjadikan filem termahal dalam siri Star Wars.
sumber: IMDb

Walaupun saya penggemar filem Hollywood, tapi saya belum pernah tengok mana-mana filem Star Wars. It's like my 'geek blind spot' which is a huge thing that everyone is always talking about that Ive never seen. :( 

Entri sebelum ini - Tarikh Bayaran BR1M 2016

Terima kasih kerana membaca Fakta Menarik Star Wars The Force Awakens

Post a Comment

9Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Macam tak percaya aje, artikel macam pernah tonton filem Star wars.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha! sebab banyak baca article pasal star wars sebelum ni..

      Delete
  2. pada saya, filem ni sesuai tuk semua jenis penonton filem, mahupun fanboy SW dari dulu, ataupun yang baru nak layan film SW.

    film of the year 2015! ;)

    ReplyDelete
  3. saya kurang gemar cerita begini..tak tengok pun tak akan rasa rugi..ho..ho..

    ReplyDelete
  4. Episode 4 5 6 - terlalu muda untuk faham. Episode 1 2 3 - terlalu panjang dan boring. Episode 7? Belum terpanggil nak menonton

    ReplyDelete
  5. ada han solo.

    so..aku rasa macam best je cite kali nih.

    ReplyDelete
  6. Dari dulu lagi memang tak minat cerita Star War, kalau tengok pun tidak faham jalan ceritanya.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top