6 Episod Kartun yang Diharamkan

11

6 Episod Kartun yang Diharamkan. Setiap kanak-kanak di dunia gemar menonton kartun dan sudah menjadi kewapan bagi pembikin kartun untuk menerbitkan episod yang menarik serta memberi pengajaran berguna.

Mengekalkan populariti kartun bukan satu tugas mudah, produksi perlu sentiasa tampil dengan idea segar supaya kartun mereka boleh 'dijual'. Ketika sibuk memerah idea, mereka mungkin terlepas pandang terdapat beberapa elemen yang tidak sesuai dipertontonkan kepada golongan bawah umur.

Baca: Panduan Bisnes Burger

Berikut adalah beberapa episod kartun popular yang diban tayangannya dan telah pun ditarik balik kerana mengandungi unsur keganasan, perkauman, seksual, serta didikan yang salah. 

Episod Kartun yang Diharamkan 

#1 Peppa Pig Labah-labah adalah antara haiwan yang paling menakutkan kanak-kanak. Rancangan kartun dari Britain, Peppa Pig, cuba mengajar penonton yang labah-labah sebenarnya tidak berbahaya. Mesej ini diterima baik kerana serangga itu tidak beracun di Britain. Tetapi bagi penonton di Australia, episod itu diharamkan kerana terdapat beberapa spesis labah-labah yang boleh membawa maut di Australia. Episod itu kemudian turut diban di beberapa negara lain

  
#2 Sailor Moon Anime popular pada tahun 1990-an, Sailormoon, yang bukan sahaja terkenal di Jepun bahkan di negara barat. Sesetengah penonton mungkin tidak sedar terdapat beberapa episod kurang sopan untuk penonton bawah umur. Contohnya terdapat babak cium diantara karakter, bahasa kasar, serta separuh bogel.


#3 Talespin Kartun terbitan Disney, Talespin yang mengambil watak dari animasi Jungle Book dan diinovasikan menjadi karakter baru. Menjadikan Baloo sebagai juruterbang, agak susah bagi produksi untuk mengekalkan rating penonton. Talespin hanya bersiaran sebanyak satu musim sahaja. Episod terakhir memaparkan Baloo menghantar bom ke rumah pemimpin luar negara dengan harapan peperangan akan memberi keuntungan kepada pembuat bom.

  
#4 Ren & Stimpy Mengisahkan anjing chihuahua dan kucing cukup terkenal di Amerika Syarikat dengan jenakanya yang bersahaja. Tetapi satu episod yang mendatangkan masalah buat Ren & Stimpy adalah ketika chihuahua memukul tuannya dengan kejam. Babak itu sudah cukup untuk menamatkan kartun Ren & Stimpy setelah 11 tahun bersiaran.

 
#5 Beavis & Butthead Berkisarkan dua orang watak yang sering melakukan perkara yang melanggar peraturan. Ini bukan perkara baru kerana ia diterbitkan oleh saluran MTV. Namun sebuah episod menunjukkan watak menyalakan pemetik api ditiru oleh kanak-kanak berusia lima tahun. Perbuatan kanak-kanak itu menyebabkan trailer yang didiaminya terbakar dan adik perempuannya mati dalam kebakaran. Sejak dari itu segala babak kartun yang melibatkan kebakaran dipotong.


#6 Pokemon Siri animasi Pokemon sering menyelitkan pengajaran kepada kanak-kanak, tetapi dalam episod 'Beauty and The Beach' mesej lain pula yang disampaikan. Keseluruhan episod memfokuskan betapa pentingnya untuk kelihatan cantik, dan mereka yang tidak menarik dipinggirkan. Selain tu, ia turut menunjukkan watak wanita memakai bikini dan mengatakan dia melakukan pembedahan plastik payudara.

Berkaitan: Fakta Menarik Pokemon Go

sumber: Top Trending
Entri sebelum ini - Sinopsis Cinta masam Manis Tv3

Terima kasih kerana membaca 6 Episod Kartun yang Diharamkan
Tags

Post a Comment

11Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Oh Ada juga kartun yang biasa - biasa Tapi boleh diharam kan.
    Saya ingat kartun atau anime seperti Siri berserk yang baru sahaja habis musim keduanya.

    ReplyDelete
  2. babak2 yang tidak sesuai di tonton budak budak sebab boleh mempengaruhi. saya dulu budak2 pun memang terpengaruh jugak dengan rancangan2 kat TV nak2 lagi tengok mirror attack nasib baik la yang terpengaruh cuma nak main bola tampar sambil berangan boleh lompat pusing2.. tapi zaman sekarang budak2 lagi advance so kartun yang membawa moral tak baik perlu di elakkan

    ReplyDelete
  3. Memang patut pun, ini yg boleh menjadi penyebab anak anak advance, matang sebelum usia..

    ReplyDelete
  4. kita harus bisa mengontrol tontonan untuk anak kita ....

    ReplyDelete
  5. Tv sekarang dah boleh jadi android. Kita mak bapa control lah android ni dari anak-anak.

    ReplyDelete
  6. anak saya suka tengok kartun..dan memang patut kartun tersebut diharamkan

    ReplyDelete
  7. Ptt lah cerita pokemon xada dulu...

    ReplyDelete
  8. wow episod pokemon pun ada diband ek

    ReplyDelete
  9. Kartun2 yg anak tengok mmg kena pantau selalu. Bimbang kalau mereka terpengaruh..

    ReplyDelete
  10. Anime ni kebanyakkan tidak mensasarkan golongan tertentu sebagai penonton. Walaupun ia siri kartun, sebenarnya penonton yang disasarkan adalah semua golongan, dari kanak-kanak hinggalah dewasa.

    Sebab tu kebanyakkan anime dan manga jepun, bercampur adegan yang sesuai untuk orang dewasa sahaja, walaupun ianya adalah cerita kartun.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top