Ulasan Siri Stranger Things

15

Ulasan Siri Stranger Things. Siri Stranger Things is everywhere these past few months. Tertanya-tanya juga apa yang best sangat sampai hampir semua laman web antarabangsa menerbitkan banyak artikel mengenainya. Sehinggakan ramai yang mengenakan kostum dari siri itu pada hari Halloween tempoh hari.

Baca: Kerja dari Rumah dengan iLancee

Setelah beberapa bulan membaca netizen bercerita tentang kehebatan Stranger Things, saya baru berkesematan untuk menonton siri ini beberapa hari lalu. Selepas menontonnya baru saya tahu kenapa siri original penstriman video online, Netflix, ini begitu popular dan diminati ramai.

Baca juga: Cara Daftar Netflix Malaysia

Sinopsis 

Mengisahkan seekor sotong kurita gergasi datang menyerang bumi... just kidding. Berlatar belakangkan bandar Hawkins, Indiana pada tahun 1983, Stranger Things membawa kisah kehilangan budak lelaki bernama Will Byers. Ibunya Joyce (Winona Ryder), dan ketua polis, Jim Hopper (David Harbour), jadi hilang arah akan ke mana perginya Will tanpa sebarang klu. Pencarian mereka kemudian terarah kepada makmal yang menjalankan eksperimen rahsia kerajaan.


Sementara itu rakan baik Will, iaitu Mike, Dustin, dan Lucas, melakukan penyiasatan mereka sendiri yang membawa mereka kepada penemuan budak perempuan pelik bernama Eleven (Millie Bobby Brown). Lebih buruk lagi, Eleven  mempunyai kaitan dengan misteri kehilangan Will, makmal rahsia, dan mempunyai kuasa telekinesis. 

Ulasan/Review Stranger Things 

Ulasan ini tidak mengandungi spoiler, in case you haven't seen it. Apa yang membuatkan siri ciptaan dan dibawah arahan Matt dan Ross Duffer ini adalah ia mengembalikan nostalgia filem era 80-an. Jika anda peminat filem E.T, The Goonies, Poltergeist, dan Nightmare on The Elm Street, khususnya filem arahan Steven Spielberg anda pasti akan menyukai siri ini.


Adik beradik Duffers berjaya menggarap Stranger Things menjadikan ia seolah-olah diterbitkan pada tahun 80-an. Jelas sekali ia diinspirasikan daripada filem era tersebut. Biarpun jalan ceritanya bukanlah sesuatu yang baru di layar Hollwood iaitu tentang makhluk asing (or is it?), ia tetap memberikan sesuatu yang cukup menarik untuk ditonton.

Penuh debaran

Tidak banyak aksi yang dipertaruhkan namun ia diselang-seli dengan babak yang menjawab misteri dan plot-twist disetiap penghujung episod. Adik-beradik Duffers mengunci perhatian penonton hampir pada setiap babak terutama apabila pihak kerajaan melakukan 'sesuatu' untuk mengelak rahsia dan penyelidikan mereka terbongkar, serta kehilangan seorang lagi penduduk Hawkins, Barbara.

Ini menerbitkan rasa ingin tahun penonton.  Mujurlah siri 8 episod ini ditayangkan di Netflix kerana mereka melancarkan kesemua episod sekaligus. Penonton tidak perlu tertunggu-tunggu untuk menonton episod seterusnya. Saya sendiri menonton kesemua 8 episod dalam masa tiga hari sahaja.


Antara lain yang menjadikan siri ini cukup berjaya adalah sinematografi, kostum, dan pemilihan runut bunyi yang mengagumkan. Kesan CGI pula menarik dan tidak keterlaluan. Sekali lagi saya tekankan, ia bagai menonton filem sains fiksyen 80-an.

Kepelbagaian watak

Biarpun tidak mempunyai ramai pelakon, setiap watak dalam Stranger Things mempunyai karakter berbeza yang kadang-kala membuat penonton tersentuh. Contohnya naluri keibuan Joyce yang percaya Will masih hidup dan dapat berhubung dengannya melalui kelipan lampu. Sampai waktu, penonton tahu kenapa Hopper begitu obses mencari Will serta siapa Eleven yang sebenarnya.

ulasan review stranger things

Lakonan mantap

Jika ditanya apakah yang membuatkan Stranger Things begitu hebat, jawapan saya adalah kerana mutu lakonan. Tanpa pelakon kanak-kanak terutama Millie Bobby Brown (Eleven) yang menjadi tunjang utama, tidak mungkin Stranger Things siap dengan sempurna. Those kids were absolute GOLD!


Walaupun dibarisi ramai pelakon muda, majoriti penonton Stranger Things dari kalangan dewasa. Movie references seperti Star Wars, The Hobbits, The Lord of The Rings, X-Men, dan lain-lain pastinya mengingatkan mereka pada zaman kanak-kanak.

Secara keseluruhannya Stranger Things bagaikan sebuah naskah klasik yang mempunyai rencah yang sempurna. Siri ini akan sentiasa diingati sama seperti filem E.T dan Back To The Future. Just so you know, season 2 is coming soon!

#NKSeriesRating
STRANGER THINGS
10/10

Entri sebelum ini - Senarai Rasmi pemain Kelantan 2017

Terima kasih kerana membaca Ulasan Siri Stranger Things

Post a Comment

15Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Replies
    1. best gila.. saya memang kedekut nak 10/10.

      Delete
  2. citer dah tgk dulu...best...tggu season 2 tgh tahun nie kot...

    kuronofu91.blogspot.my

    ReplyDelete
  3. menarik.
    aida minat citer gini :)

    ReplyDelete
  4. wow ada siri baru ek. netflix banyak siri best2

    ReplyDelete
  5. nampak menarik dan jalan cerita mendebarkan

    ReplyDelete
  6. Sekali keluar terus ada 8 episod, bagus la. Tak yah tunggu2 macam kat tv. Pasni pakat tak mau tengok kat tv dah :D

    ReplyDelete
  7. done tengok.. Serius memang best.. Hope nanti ada S2

    Sedih Eleven dah xdak huhuhu..

    ReplyDelete
  8. stranger things memang best.
    tunggu next season pulak ni.

    ReplyDelete
  9. Bagi umur yang sdah meningkat mcm saya ni tak pernah sdah masuk panggung cuma yang waktu muda-muda dulu lah.....

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top