Barang Keperluan Balik Kampung

6

Barang Keperluan Balik Kampung. Bila dah sampai hari-hari terakhir Ramadan, mood kerja dan study akan hilang. Sebab masing-masing asyik fikir nak raya. Bagi mereka berada diperantauan, 'balik kampung' adalah salah satu momen manis sebelum berkumpul semula dengan keluarga pada hari raya.

Saya tinggal di Kota Bharu dan beraya di Kota Bharu. So, no balik kampung for me. Tapi pengalaman balik kampung tu of course ada. Masa belajar kat Kuantan dulu, setiap kali nak balik raya, memang exited. Kalau boleh semua barang nak bawak balik. Baju raya, laptop, DSLR, dan semua gajet yang ada. Bahaya kalau ditinggalkan lama-lama kat rumah sewa.

Baca: Tempat Shopping dan Hotel Menarik di Kuala Lumpur

Keperluan balik kampung ni sebenarnya penting kerana banyak barang yang kita nak guna sama ada ketika di kampung mahupun sepanjang perjalanan pulang. Lebih-lebih lagi perjalanan balik kampung mengambil masa berjam-jam lamanya.


Lagi satu dah nama pun cuti raya, mesti cuti lebih lama dari biasa. Kalau tanya saya, barang keperluan balik kampung memang banyak. Tapi saya senaraikan yang penting atau 'wajib ada'.

Luggage 
Tak lengkap kalau travel takde beg besar. Dengan beg travel ni la kita nak angkut semua baju raya dan barang peribadi lain.


Backpack
Backpack ni pulak untuk isi  laptop dan barang berharga sebab beg ini sentiasa bersama anda walaupun di dalam pesawat. Nak lebih selamat, beli beg yang 'anti-theft' atau anti kecurian seperti XD Design Anti-Theft Bobby Backpack. Kalau nak backpack biasa, PAlight Fashion Outdoor Sport Nylon Backpacks pun dah okay.


Earphone
Travel jauh-jauh tanpa ditemani muzik memang bosan. Korang nak buat apa dalam bas/kereta/kapal terbang tu? Nak borak dengan orang sebelah? Memang tak la kan? Kalau nak dengar muzik yang berkualiti dengan bass bak DUM! DUM! DUM! saya cadangkan BOSE Sport Wireless sebab saya ada satu. Puas hati! Saya pernah tulis review, boleh rujuk ENTRI INI.



Power Bank
Semestinya anda tidak mahu kekeringan bateri sewaktu dalam perjalanan balik kampung. Penggunaan Waze, muzik, mesej, dan panggilan telefon menyebabkan bateri cepat habis. Sebab tu sekarang ni powerbank ibarat nyawa kepada smartphone. Wajib ada. Tak mahal, Pineng PN-951 10000 mAh cuma RM31.50


Kalau anda bercadang nak beli barang yang saya sebut ni, boleh rujuk link-link kat atas tu k? 

Disebabkan Lazada tengah buat sales Marhaban Ya Marhaban dan Riang Ria Raya (19 May - 30 Jun), jadi boleh la berjimat sikit sebab ada potongan harga hingga 90%! Macam biasalah, di Lazada memang murah gila. 

Entri sebelum ini - Sinopsis Abang Bomba I Love You Raya
Terima kasih kerana membaca Barang Keperluan Balik Kampung
Tags

Post a Comment

6Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. balik kampung dengan awek tak terasa bosan..

    sembang dan terus sembang..

    awek tu merujuk kepada isteri..

    isteri biasa panggil suami ..boyfriend

    ReplyDelete
  2. Saya berusaha untuk kurangkan barang2 nak bawak balik kg, namun tetap x boleh.. Pasai ada je benda nak isi dalam bonet..

    ReplyDelete
  3. yang paling penting zaman sekarang ni, powerbank. haha

    ReplyDelete
  4. Benda paling penting adalah powerbank. Hehe.

    ReplyDelete
  5. tu semua tak penting lagi.

    Yang penting, kereta kena check dulu maa.

    haha..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top