Fakta menarik Filem Black Panther

22
Fakta menarik Filem Black Panther

Fakta menarik Filem Black Panther. Marvel Entertainment membuka tirai 2018 dengan BLACK PANTHER sebagai filem pertama dari lima buah naskah yang bakal dihidangkan kepada anda tahun ini.

Jika anda bukan die-hard fans, anda pasti tidak begitu mengenali karakter ini. Walhal peranannya dalam dunia komik Marvel cukup penting.


Karakter T'Challa atau alter egonya, Black Panther, buat pertama kali diperkenalkan dalam dunia Marvel Cinematic Univers (MCU) dalam Capten America: Civil War. Aksinya bertarung dan mencakar perisai Captain America mencuri perhatian dan membuatkan penonton ingin melihat Raja negara Wakanda dalam filem solonya sendiri.

Sinopsis
Selepas kematian ayahnya dalam Capten America: Civil War, T'Challa kembali ke Wakanda untuk mengambil alih tugas sebagai seorang raja. Konfliknya dengan musuh menyebabkan Wakanda dan dunia kini berdepan bahaya. Sebagai seorang raja, T'Challa perlu berkerjasama dengan sekutu untuk menghapuska musuh.

Jika anda ternanti-nantikan Avengers: Infinity War pada May ini, anda pasti tidak mahu terlepas menonton Black Panther kerana filem ini cukup penting dan diibaratkan sebagai 'pintu' buat Inifinity War.

Pengarah: Ryan Coogler
Pelakon: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'O, Forest Whitaker, Daniel Kaluuya, Steerling K. Brown, Andy Serkis, Martin Freeman.
Tarikh tayangan Malaysia: 14 Februari 2018

Fakta menarik Filem Black Panther

- Filem MCU pertama yang didominasi oleh pelakon berkulit hitam. Malah, mereka turut mengambil beberapa orang pelakon dari Afrika Selatan.

- Ini merupakan filem ke-6 dalam Fasa Tiga; ke-18 dalam MCU dan kesemuanya berkait antara satu sama lain.  

- Negara Wakanda beberapa kali disebut dalam filem Iron Man, Captain America The First Avenger, dan The Avengers: Age Of Ultron. Perisai Captain America diperbuat daripada vibranium yang hanya didapati di Wakanda. 


- Bajet keseluruhan yang diperuntukkan untuk pembikinan Black Panther adalah sekita USD200 juta.

- Black Panther dibarisi dua pemenang Anugerah Akademi iaitu Lupita Nyong'O, dan Forest Whitaker ; pemenang Anugerah EMMY, Sterling K. Brown.

- Babak pertarungan dalam filem ini diinspirasikan dari seni mempertahankan diri Afrika. Gaya yang bakal diterjemahkan pada screen pula diambil dari filem Creed (2015) dan stail digunakan oleh filem Kingsman.

- Wakanda adalah negara yang direka dalam dunia Marvel semata-mata. ia diisnpirasikan dari puak Wakamba dari Kenya, yang juga dikenali sebagai 'Kamba'.


- John Boyega, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Anthony Mackie, Djimon Hounsou merupakan antara calon yang dipertimbangkan untuk memegang watak Black Panther. Namun tiga dari mereka kecuali Boyega diberikan watak lain dalam MCU.

- Ini bukan kali pertama Michael B. Jordan berlakon dalam filem Marvel. Beliau sebelum ini membintangi Fantastic Four 2015 sebagai Human Torch. Walau bagaimanapun filem itu tidak termasuk dalam MCU dan Fanastic Four dikategorikan sebagai filem gagal.

- Pihak Marvel memberi gambaran Black Panther mempuyai persamaan dengan francais The Godfather dan James Bond di mana drama kekeluargaan berpusat di dunia pengintipan antarabangsa. 

- Ryan Coogle membawa penasihat yang pakar dalam sejarah Afrika dalam mencipta sejarah politik Wakanda. Usaha ini adalah untuk memastikan sejarah Wakanda lebih realistik dari segi budaya, politik, dan berkait dengan negara-negara benua Afrika di dunia nyata.

Fakta menarik Filem Black Panther

- Ini merupakan filem solo kedua dari karakter yang buat pertama kali muncul dalam Captain America: Civil War.

- Dalam trailer, Black Panther berkata "I never freeze" kepada Okeye ketika terjun dari kapal terbang. Ini merupakan jenaka sinis buat Tony Stark yang membeku sewaktu penerbangan pertamanya menggunakan suit Iron Man.

- Kolaborasi pertama Andy Serkin dan Martin Freeman selepas The Hobbit: Unexpected Journey (2012).

- Pihak produksi mencipta budaya unik buat warga Wakanda supaya negara rekaan itu mempunyai nilai budaya berbeza dengan puak lain.

- Michael B. Jordan pada asalnya menghadiri ujibakat untuk memegang waltak Sam Wilson/Falcon pada 2013. Watak itu bagaimanapun diberikan kepada Anthony Mackie. Beliau kemudia dipanggil semula untuk watak villain Black Panther tiga tahun kemudian.

Entry sebelum ini - Sinopsis Tiada Arah Jodoh Kita Tv3

Terima kasih kerana membaca Fakta menarik Filem Black Panther

Post a Comment

22Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Akak suka sangat tengok cerita antarabangsa hanya kadang kala masa sangat terhad.

    ReplyDelete
  2. Filem macam mmg banyak filem fantacy seronok juga tgk filem epik mcm ni

    ReplyDelete
  3. Wah mnariknya cerita black panther ni...nak kena ajak suami pi tgk la

    ReplyDelete
  4. Waaaa macam menasrik je filem ini. Pastinya setiap filem marvel memang ohsem la. Tapi belum tayang lagi kan?

    ReplyDelete
  5. Nampak best la pulak filem black panther ni. Kita tak pernah tengok lagi. Nanti nak tengok lah

    ReplyDelete
  6. wah jarang tengok filem org yg berkulit hitam jadi hero.. selalu dorang jadi pelakon pembantu je... anyway nampak pun cerita ni macam best je.. tengok bajet kos pembikinan pun.. wow!

    ReplyDelete
  7. Sebelum ni tak berapa minat Black Panther ni, tapi lepas tengok dia team Avengers, rasa nak tengok pulak movie ni. Ok.. akan tonton nanti. Thanks sharing :)

    ReplyDelete
  8. Tak tahu menarik atau tak filem ni. Tapi bila dah tahu fakta ni, macam interested juga nak tonton.

    ReplyDelete
  9. Film Epik dgn kos 200juta USD? Mesti menarik ni kan..sure kesan CGI pun canggih ni..x sabar nak tonton

    ReplyDelete
  10. Kalau hero dr Marvel ni memang wajib tengok..Confirm meletoo uols

    ReplyDelete
  11. ok dah masukkan filem ni dalam list filem yang mesti ditonton hehe

    ReplyDelete
  12. i tanya husband I cerita apa ni, dia jawab ala dia ni ada dalam team avengers, hahaha btw sado ah black panther ni, husband i mesti layan cerita camni...

    ReplyDelete
  13. Jika ada masa free memang layan movie-movie yang macam ni, agak ketinggalan sebab tak berkesempatan nak tengok dekat panggung.

    ReplyDelete
  14. Memang selalu tonton filem Marvel. Semua best2. Harus tonton Black Panther ni. Memang nampak dominasi pelakon kulit hitam dalam filem ni.

    ReplyDelete
  15. mmg looking forward nak tonton filem ni minggu ni. sebab anak2 dah request beria nak tonton dowang kata filem ni confirm best heheh

    ReplyDelete
  16. tak sabar nak tengok minggu nih

    ReplyDelete
  17. nampak trailer cam menarik tu..kena cari masa pegi wayang ni

    ReplyDelete
  18. membaca sinopsis dan melihat gambar-gambar dari film black panther kok jadi pengen nonton videonya minimal mah, padahal aslinya saya kurang pas kalau nonton film yang nggak realistis gituh da, sayangnya film-film koboy udah jarang ada sih

    ReplyDelete
  19. xsabaq nak tunggu 14 ni heheeh

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top