realme 7 5G Hadir Dengan Dimensity 800U + 120Hz Yang Berkuasa

19

Jika anda perasan, realme melancarkan beberapa telefon di bawah siri yang sama iaitu; realme 7, realme 7 Pro, dan realme 7i. Kini mereka bakal menyertakan sebuah lagi telefon iaitu realme 7 5G! And this could be the best affordable phone yang menyokong rangkaian 5G. 


Apa yang best sangat tentang 5G? Apa kelebihan telefon ini berbanding siri 7 yang lain? Teruskan membaca artikel ini.  

 


Apa itu 5G

5G adalah teknologi sambungan tanpa wayar generasi kelima. Dalam bahasa mudah, anda bakal menikmati internet berkelajuan yang lebih tinggi berbanding 4G. Biarpun rangkaian 4G sudah memadai, 5G hadir tepat pada masanya untuk memenuhi permintaan teknologi baharu. Anda boleh menikmati kadar muat turun dan penstriman yang jauh lebih pantas dan stabil.  



Cip pemprosesan MediaTek Dimensity 800U + skrin 120Hz

realme 7 5G dijana dengan MediaTek Dimensity 800U yang terbina dengan 5G di dalamnya. Ia merupakan telefon pertama in the price range yang mencapai 340,000 di Antutu Benchmark.  

 


Cip berasaskan 7nm, ia juga dilengkapi dengan dua teras Cortex A76 pada kelajuan sehingga 2.0GHz dan enam teras lagi Cortex-A55, selain disertakan dengan Mali-G57 GPU.


Kelebihan Dimensity 800U

Cip ini melancarkan performance telefon tanpa sebarang major lags atau glitches.


Ini bermakna app launch time nya 1.4 kali lebih laju, kemampuan CPU adalah 11% lebih pantas, manakala GPU pula 28% lebih laju.   

 

Ditambah pula dengan 6GB RAM + 128GB ROM, penggunaan harian amatlah lancar biarpun anda guna beberapa aplikasi dalam satu masa.   

 


 

Kekuatan Dimensity 800U bakal memberikan pengalaman melayari internet yang menakjubkan buat realme 7 5G. Ia boleh mencapai kelajuan internet yang tinggi dan lebih stabil. 


With all this, ia lebih berkuasa dari Snapdragon 765 sperti yang dilaporkan oleh Nanoreview  yang digunakan pada kebanyakkan telefon Android in the same price range.  

 


 

5G+5G DSDS

Bukan sekadar kelajuan internet, ia turut dipadankan dengan 5G+5G DSDS. Ini bermakna anda mampu menikmati panggilan VoNR berkualiti tinggi menggunakan kedua-dua sim card. 


Selain itu, ia turut menyokong 5G-CA(2CC 5G Carrier Aggregation) yang meningkatkan kestabilan panggilan.


Usah risau, realme 7 5G akan memberikan rangkaian terpantas tidak kira telco mana yang anda guna. 


Skrin 120Hz

Disamping itu, realme 7 5G juga hadir dengan skrin 120Hz iaitu dua kali ganda lebih besar dari realme 7 Pro. Peranti ini lebih responsif dan bertindak balas dengan laju dan lancar.   

 

Pic: TechRadar

 

Skrin 6.5 inci + 120Hz Ultra Smooth Display + 180Hz sampling rate, dan mampu menghasilkan 120 FPS.  

 

  • 20:9 ratio 
  • 2400x1080 FHD+
  • 90.5% screen-to-body ratio 
  • 480nits brightness


Senang cerita, skrin realme 7 5G menghasilkan paparan lancar pada setiap sentuhan swipe.  Malah, pengalaman bermain permainan video lebih smooth tanpa sebarang isu. 



Prestasi gaming yang memuaskan

Bercakap soal gaming, padanan Dimensity 800U dan skrin 120Hz bakal memberikan pengalaman gaming yang imersif. Terutama untuk permainan video yang berat seperti PUBG Mobile, Mobile Legend, atau Call Of Duty Mobile.   

 


 

 Anda tidak akan berdepan dengan masalah lag biarpun dengan setting ‘graphic HD + High + Gyroscope). Thanks to its 120 FPS! 


Peminat permainan video pasti akan berpuas hati dengan prestasi realme 7 5G ini. 


Banyak lagi kelebihan yang ada pada realme 7 5G ini. Saya akan cerita dengan lebih lanjut dalam artikel akan datang. Kalau anda sedang merancang untuk beli telefon baru, sabar dulu. Tunggu sampai telefon ni dilancarkan. 


Layari maklumat lanjut mengenai produk dan promosi terkini, sila layari:   

Website: https://www.realme.com/my/   

Facebook:  https://www.facebook.com/realmeMalaysia



Post a Comment

19Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Thanks for sharing this. Yes this new realme 7 is running one of MediaTek's best CPU to date. Glad to know that we can still buy flagship specs smartphone at affordable price.

    ReplyDelete
  2. Thank you review dengan detail. Rasa macam nak beli phone baru pulak 😆

    ReplyDelete
  3. kalau gaming memuaskan, esports player paling sesuai beli realme 7 5g ni. Makna kata, tak kisah la line telco tu slow pun hp ni boleh tarik internet tinggi macam iphone la ek

    ReplyDelete
  4. Realme antara jenama yg sering keluarkan model baharu bahkan mampu milik oula tu sesuai utk pelajar dan remaja membelinya...kita pun hole hadiahkan pd anak2 kan.

    ReplyDelete
  5. Kita memang tengah nak cari RealMe untuk Suami ni.. sebab ramai kawan guna kata bagus dan tahan lasak, lagipun Suami guna untuk suka-suka tgk facebook dan wahtsapp je.. untuk kerja dia ada telefin khasnya ,..bolehlah survey nnti..

    ReplyDelete
  6. Apa nie realme? Tak menyempat tau dia dah upgrade baru plak. Dah la spec dia mengancam bukan main. Tidak!!!!

    ReplyDelete
  7. Macam2 dh realme sekrg.. Makin besar.. Makin bagus ni.. Spek dia memang elokla.. Boleh grab ni, buat support kerja..

    ReplyDelete
  8. wow the realme 7 5G looks so cool! Nice new phone for every one now. Time to check the phone kat store hehe

    ReplyDelete
  9. Realme memang jenama popular sekarang ni, mana-mana pergi dah boleh nampak iklannya. Jadi bolehlah beli phone Realme nih sebab banyak kelebihannya...

    ReplyDelete
  10. realme ni memang never failed to surprise us and sangat advance in term on phone technology.. Looking forward for phone with 5G and maybe can go for this one kan.

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas penerangan yang sangat detail dan mudah difahami. Sebab saya ni bukannya tech savvy sangat, jadi tak berapa faham istilah2 seperti 5G, dsb.

    ReplyDelete
  12. adoiii jangan racun kita lelebih boleh tak ? ramai jugak kawan dah review kata best guna realme ...harga pun mampu milik ....nampak gaya kena ushar lebih lagi nih ....

    ReplyDelete
  13. Wow realme.. power teknologi yg ditawarkan. Harga dia still mampu milik lagi

    ReplyDelete
  14. perghhh memang terbaik reame ni. Kena gi beli ni

    ReplyDelete
  15. Good review, secara details lagi sampai kita membaca pun tahu nak decide samaada best atau tak realme ni.

    ReplyDelete
  16. zaman makin canggih, atie dah jauh ketinggalan nih ha.. adui..

    ReplyDelete
  17. Berbaloi sangat beli Realme7 5G ni. Harga pun mampu milik. Kalau yang sebelum ni pun dah laju, ada 5G lagilah laju! Thanks for sharing😊

    ReplyDelete
  18. hebat REalme ni . macam2 model diorang keluarkan semua ikut teknologi terkini. memang berbaloi laburkan duit beli phone brand ni

    ReplyDelete
  19. b=naj beli untuk buat henfon tambahan boleh tak rasanya. terpesona tengok design dia

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top