realme Book Laptop Sesuai Untuk Student

11

Rasanya ramai yang dah tahu yang pengeluar telefon terkemuka, realme, telah keluarkan laptop pertama mereka iaitu realme Book. Laptop ini berprestasi tinggi, nipis, ringan, dan merupakan laptop sesuai untuk student yang mahukan peranti berspesifikasi padu untuk kegunaan jangka masa panjang. 


Biarpun ini adalah laptop pertama mereka, realme is not messing around. Bukan laptop cikai tau, tapi penuh dengan specs power setanding dengan jenama lain di pasaran. 




realme Book hadir dengan dua varian iaitu:


Perbezaan antara varian i3 & i5 adalah dari segi cip pemprosesan, kad grafik, dan storan. i3 dikategorikan sebagai laptop terbaik bawah RM3000. Manakala, i5 lebih berkuasa untuk handle kerja-kerja berat dan gaming. Jom ketahui antara spesifikasi lain yang ada pada realme Book


Skrin


Dari paparan, ia menggunakan 2K Full Vision, IPS LCD 14 inci, sRGB Color Gamut, dengan resolusi 2160x1440. Bingkai nipis dengan ratio 3:2. Ini membolehkan visual lebih sharp dan pixel density lebih tinggi berbanding laptop berskrin HD lain di pasaran. 


Selain itu, kecerahan skrin juga amat baik untuk kegunaan indoor dan outdoor. So kalau anda nak bawah sinaran matahari seperti di coffee house, memang tak ada masalah langsung. 

 

Cip pemprosesan

i3 di jana dengan 11th Gen Intel® Core™ i3-1115G4 Processor amat lancar untuk kegunaan harian seperti buat kerja pejabat, assignment, light gaming, edit gambar, menonton filem, dan uruskan bisnes Shopee. Sebab itulah realme Book ni adalah antara laptop terbaik untuk pelajar 2021. 





i5 pula hadir dengan 11th Gen Intel® Core™ i5-1135G7 Processor yang lebih berkuasa. Ideal untuk mereka yang berbajet besar, golongan profesional, nak handle tugasan multimedia berat dalam satu masa. Boleh main game, tapi tidak digalakkan untuk hardcore gaming. 


Storan

Dari segi storan pula, anda akan menikmati kelancaran PCIe SSD Storage dengan saiz i3 | 256GB dan i5 | 512GB. Seperti yang kita tahu, SSD ni berkali-kali lebih laju berbanding HDD. Anda juga boleh upgrade pada bila-bila masa sahaja. 

 



Kad grafik

i5 dipadankan dengan kad grafik Intel Iris Xᵉ Graphics yang cukup berkuasa. Ia sesaui untuk kegunaan berat seperti edit video, kerja-kerja multimedia, dan gaming. Bagaimanapun, ia bukanlah direka untuk hardcore gaming ya. 

 

Artikel berkaitan: 

+ Tips Beli Laptop Untuk Student

+ 7 Laptop Terbaik Untuk Student 2021

+ Plextone G20 Review

+ Handphone Murah Bawah RM500 2021




Design


Jelas, realme book tampak premium dengan binaan aluminium aloy. Ringan dan nipis. Ia cuma 1.38 kg dan ketebalan 14.9mm. Bahkan variasi warna silver dan blue ini kelihatan sleek dan elegan. 


Kelebihan realme Book

  • Fingerprint scanner yang responsif
  • Speaker HARMAN 
  • Dwi mikrofon yang sokong noise cancelling. Sesuai untuk sesi PdPR, Zoom meeting, dll. 
  • Hadir dengan Windows 10, sedia untuk dinaik taraf kepadan Windows 11
  • Port Thunderbolt 4 bagi varian i5


Dengan spesifikasi mantap di atas, jelas bahawa realme Book bukan sekadar melengkapkan peranti mereka. Tetapi ia hadir dengan spesifikasi luar dan dalam yang padu! Ia adalah laptop sesuai untuk student, pengguna sederhana, dan golongan profesional!



Tags

Post a Comment

11Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. The specs and features of this new realme laptop look amazing. Wish I could have one to replace my old, lagging laptop.

    ReplyDelete
  2. Kalau tak disebabkan baru beli lappy 3 months back, memang Rawlins nak ambil this one. Looks so pretty and the specs are great too.

    ReplyDelete
  3. I like the look of this RealMe laptop. Very stylish! Yeah, I agree with you, this laptop is suitable for college students. It's affordable.

    ReplyDelete
  4. Kemas je kan design laptop realme ni. Hari tu akak tengok kat kedai realme Wangsa Walk. Harga tu kira affordable utk new laptop kan. Kalau akak, akak prefer i5 tu. Mak nak pakai. Hehehe.

    ReplyDelete
  5. mmg worth buying esp untuk studnet yg sekarang mmg sangat memerlukan laptop

    ReplyDelete
  6. Nipis dan ringan ni memang anak-anak muda suka laaa nak gunakannya.. harga pun boleh tahan berbaloi juga kan...

    ReplyDelete
  7. Smart kan realme book ni. Suka color dia and design dia. Of course spec dia dengan harga camtu berbaloi beli

    ReplyDelete
  8. wah.. bagusla realme dah keluarkan realme book. ringan betul. memang sesuai untuk student bawak ke hulu ke hilir

    ReplyDelete
  9. Realme pun dah ada laptop mmg sesuai sgt utk student, kak pun suka laptop yg comel dan ringan

    ReplyDelete
  10. Now they also have their laptop. Specification and price point pun sangat berpatutan dan sesuai untuk online learning.

    ReplyDelete
  11. Harrah's Resort Southern California - MapYRO
    Harrah's Resort Southern California 안동 출장안마 - 광양 출장안마 Funner, CA Harrah's Southern California features an expansive 광주광역 출장안마 casino, over 부산광역 출장마사지 1,100 slot machines, over 강릉 출장마사지 2000 slot

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top