Memaparkan catatan dengan label informasi. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label informasi. Papar semua catatan

19 April 2017

Baiki Masalah Channel Astro Hilang


Baiki Masalah Channel Astro Hilang. Pelanggan TV satelit berbayar, Astro, kadang-kala berdepan dengan masalah beberapa saluran hilang atau tidak dapat dicapai. Ini pastinya akan menimbulkan keresahan pelanggan. Mana tidaknya, cuaca di luar baik dan tiada tunggakkan bil. Tetapi tiba-tiba sahaja tidak dapat menonton rancangan kegemaran. 

Menurut jurucakap Astro, masalah ini mungkin berpunca dari pelanggan yang tidak membiarkan decoder dalam mode standby. Membiarkan decoder dalam mode standby amat diperlukan bagi menaiktaraf perkhidmatan.


Baca: Buat Duit dengan UBER

Mode standby adalah di mana decoder anda menunjukkan jam/waktu.


Pelanggan bagaimanapun boleh 'baiki' sendiri masalah saluran Astro hilang dengan mengikuti beberapa langkah mudah.

Baiki Masalah Channel Astro Hilang

Langkah 1: Tekan butang MENU pada decoder atau alat kawalan jauh. Pilih SATELLITE SIGNAL. Kemudian kekuatan signal akan terpapar.

Langkah 2: Tekan OK untuk memuat turun. Setelah selesai muat turun, saluran yang hilang akan kembali.


Anda tidak perlu mengubah kedudukan piring satelit kerana cara di atas sudah memadai. Hubungi talian khidmat pelanggan Astro (1-300-82-3838) jika masalah sama masih berlaku.
Sumber: The Star
Entri sebelum ini - Cara Perangkap Lipas dalam Kereta

Terima kasih kerana membaca Baiki Masalah Channel Astro Hilang

16 April 2017

Cara Perangkap Lipas dalam Kereta

perangkap lipas dalam kereta

Cara Perangkap Lipas dalam Kereta. Kita sememangnya benci pada lipas dan tahu bahawa serangga itu kotor dan boleh membawa penyakit. Lipas akan menyelinap masuk ke dalam rumah untuk mencari makanan dan tempat berlindung termasuklah di dalam kereta.

Jika dibiarkan,  mereka akan mula membiak di dalam dashboard dan penyaman udara. Lipas bukan sahaja kotor bahkan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Lebih mengerikan jika lipas-lipas tu merayap di kaki atau 'terbang' dalam kereta ketika memandu!


Bermacam-macam cara yang digunakan untuk menghalau serangga ini namun beberapa minggu lalu terdapat satu kaedah menjadi viral di laman sosial. Cara tersebut bukan sahaja berkesan bahkan mudah kerana hanya menggunakan bahan-bahan yang sedia ada di rumah.

Langkah tersebut boleh digunakan di dalam kereta mahupun dalam rumah.

Baca: Belajar Buat Blog

Cara Perangkap Lipas dalam Kereta

Bahan-bahan:
- Minyak masak terpakai
- Susu pekat manis
- Majerin

Masukkan ketiga-tiga bahan ni dalam satu bekas tanpa penutup. Letakkan bekas tersebut di dalam kereta dan biarkan selama satu malam.

 Sumber:  Cik Zati
Elak guna penyembur racun serangga

Menyembur racun serangga tidak berkesan kerana mereka mungkin bersembunyi di celah-celah yang sukar dilihat. Tambahan pula racun itu sendiri mempunyai kesan yang tidak baik jika disembur dalam ruang kecil seperti dalam kenderaan.


Pastikan kenderaan anda sentiasa berada dalam keadaan bersih dan ELAKKAN MAKAN DALAM KERETA kerana sisa-sisa makanan boleh menarik perhatian lipas. Lebih banyak sisa makanan, lebih banyak lipas masuk untuk berparti dalam kereta anda.

Entri sebelum ini - Fakta Menarik The Fate of The Furious

Terima kasih kerana membaca Cara Perangkap Lipas dalam Kereta

14 Mac 2017

Babak Gay Dipotong, Beauty And The Beast Lulus


Babak Gay Dipotong, Beauty And The Beast Lulus. Filem terbitan Walt Disney, Beauty And The Beast kini telah diluluskan Lembaga Penapisan Filem (LPF) selepas diumum akan ditangguhkan tayangannya berikutan mempunyai babak berunsur gay.

Pihak LPF bersetuju untuk meneruskan tayangan filem in ke seluruh negara selepas memotong babak yang mempunyai unsur homoseksual. Kseluruhan babak yang dipotong berdurasi kira-kira empat minit.

Berkaitan: Fakta menarik Beauty And The Beast 2017

Filem live-action yang diadaptasi dari kartun Disney popular itu menerima kontroversi selepas pengarahnya, Bill Condon, memberitahu majalah Attitude bahawa karakter LeFou lakonan Josh Gad ialah seorang gay.

Babak Gay Dipotong, Beauty And The Beast Lulus

Maka kelam-kabutlah netizen Malaysia bmemberi respon terhadap kenyataan ini dan LPF serta merta mengambil keputusan ntuk menangguhkan tayangan Beauty And The Beast di Malaysia. Ada yang bersetuju filem ini diban di Malaysia dan kehidupan tetap akan diteruskan seperti biasa walaupun tidak menontonnya. Ada juga yang tidak berpuas hati kerana sebelum ini banyak filem yang berunsur LGBT ditayangkan, lagipun ini adalah filem kanak-kanak dan sudah tentu tidak akan ada babak gay keterlaluan.

Menurut laporan Vulture, babak gay dalam Beauty and The Beast hanya ketika LeFou memeluk Gaston dan sewaktu LeFou mengaku dia tidak mempunyai teman wanita kerana dia seorang yang lembut hati.Selain itu unsur gay tidak dinyatakan dengan jelas.

Wow....

Bayangkan jika Bill Condon tidak memberitahu yang watak LeFou ialah lelaki gay, filem ini akan ditayangkan tanpa dipotong dan tidak terpalit dengan kontroversi.


Like we haven't seen gay characters in Malay movies/dramas before. Masih ingat drama tentang budak lelaki lembut, 'Sutun'? He fell in love with his handsome senior! Finding Dory even featured a lesbian couple!

TERKINI: Beauty and The Beast akan mula ditayangkan di Malaysia bermula 30 Mac dan tiada sebarang babak akan dipotong. Akan tetapi filem ini diklasifikasikan sebagai PG13 (di bawah bimbingan ibu bapa).

Entri sebelum ini - Fakta Menarik Filem La La Land

Terima kasih kerana membaca Babak Gay Dipotong, Beauty And The Beast Lulus

22 Februari 2017

Siapa Kim Jong Nam

Siapa Kim Jong Nam. Tidak semena-mena nama Kim Jong-nam iaitu abang tiri kepada pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un, menjadi tumpuan dunia selepas meninggal dunia. Kematian beliau menjadi bahan bualan dunia lebih-lebih lagi rakyat Malaysia kerana mati dibunuh di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA2).  

Jong-nam mati diracun oleh dua orang ejen wanita asing ketika berada di KLIA2 dan persoalan timbul apa motif beliau dibunuh dan mengapa di Malaysia? Nama Jong-nam hampir tidak diperkatakan sehinggalah kes pembunuhannya dilaporkan pada 13 Februari lalu.


Baca: Belajar Buat Blog
 
Berikut merupakan beberapa perkara yang perlu anda tahu tentang mendiang Kim Jong-nam.
Siapa Kim Jong Nam?

  • Merupakan anak sulung mendiang pemimpin Korea Utara, Kim Jong-il, hasil hubungan dengan aktres Song Hye Rim. Beliau juga abang tiri kepada pemimpin Korea Utara ketika ini iaitu Kim Jong-un.
  • Sebagai anak sulung, beliau disebut sebagai pewaris bapanya sebagai pemimpin Korea Utara. Walaubagaimanapun, sebelum bapanya meninggal pada 2011 lagi dia terpaksa hidup dalam buangan.
  • Sejak dari itu Jong-nam bagaikan pelarian dan terpaksa bersembunyi dari adik tirinya Jong-un yang menganggap Jong-nam sebagai ancaman untuk merampas takhtanya sebagai pemimpin Korea Utara. 


  • Sejak dilahir pada 1971 lagi, Jong-nam disembunyikan bapanya kerana datuknya tidak merestui hubungan Jong-il dengan aktres.
  • Jong-Nam menyambung pelajarannya di Universiti Kim Il-Sung sebelum berkhidmat untuk Tentera Rakyat Korea (KPA) sehingga dia dilantik sebagai pegawai tinggi di Kementerian Keselamatan Awam pada tahun 1998
  • Jong-nam turut mengetuai projek pembangunan teknologi maklumat Korea Utara dan pernah menemani bapanya ke Shanghai pada Januari 2001 untuk membincangkan hal berkaitan sektor teknologi maklumat.
siapa kim jong nam

  • Beliau pernah ditahan beberapa kali kerana mendapati menggunakan passport palsu. Ketika ditahan di Tokyo, beliau menjelaskan kepada imegrese yang beliau hanya ingin melawat Disneyland. Setelah disiasat, Jong-nam merupakan pelanggan tetap spa-spa di Yoshiwaran yang terkenal dengan kawasan pelacuran.
  • Malu dengan perbuatan Jong-nam, bapanya membatalkan lawatan ke China dan mengusir Jong-nam ke Macau.
  • Selepas kematian mengejut bapanya pada 2011, jawatan pemimpin negara diserahkan kepada adik tirinya padahal Jong-nam lebih berhak. 
  • Dalam satu temubual Jong-nam menjelaskan namanya digugurkan dari pewaris kerana beliau lebih cenderung untuk melakukan reformasi selepas menerima pendidikan di Switzerland. Beliau dianggap membawa pemikiran Kapitalism.
  • Melalui buku biografinya, "My father, Kim Jong-il, and Me", beliau dengan lantang mempersoalka kewibawaan Jong-un dalam memerintah Korea Utara. Katanya, rejim pimpinan Jong-un akan tumbang dalam masa terdekat kerana adiknya terlalu muda dan tidak mempunyai pengetahuan luan dalam bidang pentadbiran. 


  • Jong-nam meningalkan Macau pada 2012 selepas mendapati perisik Korea Utara ditangkap dan mengaku menerima arahan untuk membunuhnya pada 2010. Malah, terdapat beberapa percubaan untuk membunuhnya selepas kematian Jong-il.
  • Jong-nam sering berada di Singapura dan macau sebelum dikesan berada di Malaysia pada 2014. Ketika dibunuh di KLIA2, Jong-nam dipercayai memasuki Malaysia menggunakan pasport Diplomatik atas nama Kim Chol.
Sumber: Astro Awani

Entri sebelum ini - Ulasan Filem Hacksaw Ridge

Terima kasih kerana membaca Siapa Kim Jong Nam

19 Februari 2017

Chatime Tukar Nama Kepada Tealive

Chatime Tukar Nama Kepada Tealive. Penggemar minuman berasaskan teh, Chatime, sudah pasti sedar yang francais popular itu kini bergelar TEALIVE. Pemegang francais Malaysia, Loob Holding, mengumumkan Chatime kini melalui proses penjenamaan semula ke atas semua 165 cawangan di negara ini. 

Bagi yang tertanya-tanya kenapa Chatime tukar nama.... Ketua Pegawai Ekskutif Loob Holding, Bryan Loo, menjelaskan syarikat francais induk, La Kaffa, yang beroperasi di Taiwan telah menamatkan kontrak dengan Chatime. Ini kerana Loob Holdings tidak bersetuju dalam hal melibatkan royalti dan penyumberan bahan.

chatime kini tealive
Gambar: World of Buzz
Disebabkan Malaysia antara penyumbang terbesar kira-kira separuh dari 800 cawangan seluruh dunia, Loob Holding akan tetap meneruskan empayar air teh dengan jenama baru. Tealive akan terus menawarkan produk berkuailiti seperti yang mereka lakukan sejak 2008 lagi. 


Loo memberi jaminan TeaLive akan mengekalkan konsep dan rasa air yang sama walaupun telah bertukar nama. Menariknya, mereka tidak lagi terikat dengan minuman berasaskan teh sahaja tetapi bakal memperkenalkan minuman seperti jus dan kopi bagi memberi lebih pilihan kepada pelanggan. 
sumber: Utusan

Jangan pulak nanti nak pergi beli Chatime... Chatime dah takde.  


Terima kasih kerana membaca Chatime Tukar Nama Kepada Tealive

14 Februari 2017

Tarikh Israk Mikraj 2017 Malaysia


Tarikh Israk Mikraj 2017 Malaysia. 27 Rejab merupakan tarikh yang cukup penting dalam kalendar Islam. Ini kerana seluruh umat Islam akan mengadakan sambutan Israk Mikraj di mana peristiwa Nabi Muhammad SAW diangkat ke langit oleh Allah SWT.

Pada tahun ini tarikh sambutan Israk Mikraj jatuh pada Isnin, 24 April 2017 bersamaan dengan 27 Rejab 1438H.


Beribu tahun dahulu Rasulullah SAW telah berjalan dari Masjidil Haram (Mekah) ke Masjidil Aqsa di (Baitul Maqdis) Perjalanan ini di sebut sebagai ISRAK.
 
Tarikh Israk Mikraj 2017 Malaysia

Kemudian Rasulullah SAW berjalan dari Masjidil Aqsa ke Sidratul Muntaha dan mengadap Allah SWT untuk menerima perintah solat lima kali sehari buat seluruh umat Nabi Muhammad.

Negeri yang mendapat cuti umum Israk Mikraj 2016
Kerajaan Malaysia telah ditetapkan sebagai Hari Kelepasan Am Negeri (cuti umum) bagi negeri Kedah, Negeri Sembilan, dan Perlis. 

 
 Terima kasih kerana membaca Tarikh Israk Mikraj 2017 Malaysia


12 Januari 2017

Senarai Rasmi Pemain JDT 2017

Senarai Rasmi Pemain JDT 2017

Senarai Rasmi Pemain JDT 2017. Liga Malaysia musim 2017 bakal membuka tirainya tidak lama lagi dan pastinya setiap pasukan telah pun membuat persediaan dari pengurusan pasukan, kemudahan latihan, jurulatih, dan yang paling penting barisan pemain.

Tumpuan semestinya terarah kepada pasukan Johor Darul Takzim (JDT) yang melalui musim yang membanggakan pada 2016 dengan merangkul gelaran juara Liga Super dan Piala FA. Meski pun gagal mempertahan kejuaraan Piala AFC, mampu mara ke separuh akhir sudah cukup menggembirakan penyokong.

Skuad JDT masih lagi memburu kejuaraan pada musim ini walaupun kehilangan penyerang berbisa mereka, Jorge Pareyra Diaz, kerana dilaporkan meminta gaji tinggi. Juan Martin Lucero dari Argentina yang dijual kepada kelab Mexico, dan Harris Harun pula dipinjamkan kepada kelab luar negara selama setahun.

pemain JDT 2017

Walaubagaimanapun pasukan kendalian Mario Gomez ini diperkuatkan oleh beberapa pemain import dan tempatan baru untuk bersaing dalam Liga M yang bakal bermula pada 20 Januari ini.

Berikut adalah senarai rasmi pemain yang bakal beraksi bersama JDT musim ini.

Senarai Rasmi Pemain JDT 2017

Penjaga gol
  1. Farizal Marlias
  2. Izham Tarmizi
  3. haziq Nadzli
Pertahanan
  1. Hasbullah Abu Bakar
  2. Marcos Antonio (Brazil)
  3. Aidil Zafuan
  4. S. Kunanlan
  5. Fazly Mazlan
  6. Fadhli Shas
  7. Dominic Tan
  8. Junior Eldstal
  9. Azrif Nasrulhaq
  10. Mahali Jasuli
Baca:  Dihalau dari Pesawat Kerana Berbahasa Arab

Tengah
  1. Azamuddin Akil
  2. Afiq Fazail
  3. Amirul Hadi Zainal
  4. Safiq Rahim
  5. Gary Steven Robbat
  6. Safawi Rasid
  7. S. Chanturu
  8. R. Gopinathan
  9. Shakir Shaari
  10. Gonzalo Cabrera (Argentina)
Penyerang
  1. Hazwan Bakri
  2. Darren Lok
  3. Shahrul Azwari
  4. Brian Ferreira (Argentina)
  5. Jerónimo Barrales (Argentina)
Entri sebelum ini - Jadual Liga Super Kelantan 2017

Terima kasih kerana membaca Senarai Rasmi Pemain JDT 2017

10 Januari 2017

VIDEO: Faiz Subri Menang Anugerah FIFA Puskas


VIDEO: Faiz Subri Menang Anugerah FIFA Puskas. Faiz Subri menepati ramalan apabila memenangi Anugerah Puskas Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) untuk gol terbaik sepanjang 2016 di Zurich, Switzerland.

Kemenangan Faiz ditentukan berdasarkan undian dan pemain yang berasal dari Kedah ini mendapat undian terbanyak iaitu 59.46% sekaligus mengalahkan pesaingnya Johnath Marlone Azevedo da Silva dari Brazil (22.86 peratus) dan Daniuska Rodriguez (10.01%).

Keunikan sepakan percuma Faiz menjadi perhatian dunia sehingga mengangkat jaringan belaiu sebagai gol tercantik di dunia. Video sepakan percuma itu turut menjadi viral dan mendapat kira-kira 3.5 juta tontonan. 

VIDEO: Faiz Subri Menang Anugerah FIFA Puskas 

Lebih membanggakan, Faiz mencipta sejarah sebagai pemain Asia pertama menerima pengiktirafan Anugerah FIFA Puskas. Kemenangan beliau sekaligus menaikkan nama Malaysia dan meletakkan jaringan beliau setanding pemain antarabangsa seperti Christiano Ronaldo dan Neymar.

faiz subri dan ronaldo

Jaringan terbaik itu dilakukan ketika Faiz membantu pasukannya menetang pasukan Pahang dengan mencatat kemenangan 4-1 dalam saingan Liga Super tahun lalu.

Entri sebelum ini -  Sinopsis Kerana Anisa di Tv3

Terima kasih kerana membaca VIDEO: Faiz Subri Menang Anugerah FIFA Puskas

7 Januari 2017

Jadual Liga Super Malaysia 2017


Jadual Liga Super Malaysia 2017. Setelah hampir dua bulan berehat dan dalam tempoh itu pelbagai kontroversi tmbul, Liga Super kembali menghangatkan arena sukan negara.

Kelantan telah mengesahkan penyertaan mereka semalam, dan Liga Super 2017 bakal menyaksikan sebanyak 12 pasukan bakal bertanding dalam merebut piala utama negara.

Juara musim lalu, Johor Darul Ta'zim (JDT) masih lagi menjadi pasukan pilihan berdasarkan rekod semasa bimbingan Mario Gomez. Sementara itu perhatian terarah kepada pasukan Pahang yang melakukan rombakan selepas mengalami kemerosotan prestasi pada musim 2016.

Baca: Buat Duit dengan UBER

Dalam pada itu, juara Liga Perdana, Melaka United akan membuktikan mereka mampu memberikan saingan setelah bertahun-tahun berada di liga bawahan. 

Liga Super 2017 bakal melakukan sepak mula pada 20 Januari ini yang menyaksikan JDT menentang Kedah di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin. 

Jadual Liga Super 2017

Pusingan pertama:





Pusingan kedua:




sumber: TheSukan

Terima kasih kerana membaca Jadual Liga Super Malaysia 2017

31 Disember 2016

Tarikh Akhir Daftar dan Kemaskini BR1M 2017

Tarikh Akhir Daftar dan Kemaskini BR1M 2017. Ramai yang layak menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) kelam kabut memohon dan mengemaskini permohonan beberapa hari menjelang tahun baru. Usah risau kerana Kementerian Kewangan telah mengeluarkan kenyataan yang tempoh tersebut telah dilanjutkan sehingga 13 Januari 2017. 

Bagi penerima BR1M yang masih belum sempat mengemaskini atau membuat permohonan anda masih mempunyai masa untuk berbuat demikian secara online di https://ebr1m.hasil.gov.my atau di mana-mana cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) secara percuma.


Jumlah bayaran BR1M 2017
  • Isi rumah berpendapatan bulanan bawah RM3,000 - RM1,200
  • Isi rumah berpendapatan bulanan RM3,001 hingga RM4,000 - RM900
  • Individu bujang berpendapatan bawah RM2,000 - RM450
  • E-Kasih - RM1,200
Tarikh pembayaran BR1M 2017

Untuk pengetahuan tarikh pembayaran BR1M dibuat secara asuran sebanyak tiga kali kecuali bagi kategori individu bujang. 



Peringkat
Tarikh Pembayaran
Jumlah
Fasa 1
Februari
RM400
Fasa 2
Jun
RM400
Fasa 3
Ogos
RM400

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi hotline Kementerian Kewangan Malaysia 03-8882 4565 / 03-8882 4566 atau talian bebas tol Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) 1-800-88-2716

 Entri sebelum ini - Sinopsis Biar Aku Jadi Penunggu di Tv3

Terima kasih kerana membaca  Tarikh Akhir Daftar dan Kemaskini BR1M 2017
 

28 Disember 2016

Senarai Rasmi Pemain Pahang 2017

Senarai Rasmi Pemain Pahang 2017. Tahun 2016 akan melabuhkan tirainya dan pasukan bola sepak tempatan bakal tampil dengan semangat dan azam baru untuk menempuh Liga Malaysia 2017. Bagi pasukan Pahang, mereka bernasib baik kerana tidak tersingkir ke Liga Perdana. 

Pasukan yang dikenali dengan jolokan Tok Gajah ini menaiktaraf pasukan mereka dengan mendapatkan beberapa pemain bertaraf bintang serta jurulatih baru iaitu Dollah Salleh. 


Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) dikatakan berbelanja besar untuk memulihkan reputasi Tok Gajah dengan menyaksikan sebahagian dari pemain kebangsaan berpindah ke pasukan itu musim hadapan. 

Antara pemain baru yang telah sah menandatangi kontrak bersama Pahang

Wan Azrei WanTeh (T-Team)
Afif Amirudin (PDRM)
Muslim Ahmad (Kelantan)
Wan Zaharulnizam Wan Zakaria (Kelantan)
Joseph Kalang Tie (Terengganu)
Ashari Samsudin (Terengganu)
Christie Jayaseelan (Felda United)

pemain pahang 2017

Senarai Rasmi Pemain Pahang 2017

Penjaga gol:
Helmi Eliza
Wan Azraie Wan Teh
Saufie Mohamad

Pertahanan:
Matt Davies
R Dinesh
Zubir Azmi
Saiful Nizam Miswan
Afif Amiruddin
Muslim Ahmad
Faisal Rosli
Aashar Al-Hafiz


Tengah:
Azam Azih
Joseph Kallang Tie
Nordin Alias
Syamim Yahya
D. Saarvindran
Salomon Raj
Zaharulnizam
Nurridzuan Abu Hassan
Christie Jayaseelan 

Penyerang:
Mohd Faisal Abdul Halim
Kogileswaran Raj
Ashaari Shamsudin

Dollah Salleh bagaimanapun menegaskan pemain bintang tidak menjaminkan kejuaraan tetapi berjanji akan melakukan perubahan dan bangkit dari kegagalan musim 2016.
sumber: Wiki Pahang Fa


Terima kasih kerana membaca Senarai Rasmi Pemain Pahang 2017

23 Disember 2016

Dihalau dari Pesawat Kerana Berbahasa Arab


Adam Saleh dihalau dari Pesawat Kerana Berbahasa Arab. Trending di media sosial semalam apabila bintang Youtube beragama Islam, Adam Saleh, dihalau dari pesawat Delta Airlines, kerana berbahasa Arab dan salah seorang penumpang menyuarakan rasa kurang selesa dengan bahasa tersebut.

Adam Saleh, 23, warga Amerika Syarikat yang berketuruan Yaman merakam detik beliau dan rakannya, Slim, dihalau oleh krew Delta Airlines.


Melalui video berdurasi 1 minit 29 saat, Adam mendakwa beliau bercakap dengan rakannya serta ibunya melalui telefon dalam bahasa Arab dan perbualannya didengari penumpang lain. Penumpang tersebut memberitahunya yang dia berasa kurang senang dengan bahasa Arab.

"Saya bagaikan tidak percaya. Saya hanya bercakap bahasa Arab dan ada penumpang berasa tidak selesa. Kamu semua rasis!"

Dihalau dari Pesawat Kerana Berbahasa Arab


Selain itu Ada turut meluahkan rasa kecewa kerana penumpang lain mengeluarkan kata-kata lucah tidak dihalau manakala dia diarahkan keluar hanya kerana berbahasa asing. 

Adam dibawa keluar oleh kapten sebelum melalui pemeriksaan keselamatan. Mereka kemudian menaiki pesawat syarikat penerbangan lain untuk ke New York dari London.

Fake Prank? 

Video ini menjadi viral di media sosial dan mendapat pelbagai raksi netizen. Ramai yang beranggapan Delta Airlines rasis terhadap penumpang beragama Islam. Ini mungkin berikutan beberapa serangan bom yang berlaku sejak kebelakangan ini yang melibatkan panganut agama Islam.

Walaubagaimanapun bagi mereka yang pernah menonton saluran Youtube Adam Saleh sudah pasti boleh menghidu taktik licik selebriti yang mempunyai 1.6 juta pengikut ini.

Adam sering memuat naik video yang berunsur diskriminasi terhadap bangsa lain terhadap orang Islam di Amerika seperti video "Pulling Hijab Off Experiment". Malah, beliau pernah memadam video prank-nya kerana ia terbukti lakonan semata-mata. 

Delta Airline dalam satu kenyataan berkata, "Adam tidak bercakap dengan ibunya melalui telefon tetapi memekik terhadap rakannya serta sengaja mencetuskan provokasi. Penumpang yang berkelakuan sebegini tidak dialu-alukan dalam pesawat kami."


Seriously, do not believe anything that you read or watch on the internet. First of all, Adam Saleh ni salah seorang pranksters terkenal di Youtube. Bintang Youtube khususnya pransters sanggup lakukan apa sahaja untuk publisiti. Mereka sanggup buat 'fake pranks', tajuk video berunsur lucah atau 'click bait' untuk memancing penonton. Lebih banyak tontonan, lebih banyak duit yang bakal mereka terima.

Entri sebelum ini - Buat Duit dengan UBER

Terima kasih kerana membaca Dihalau dari Pesawat Kerana Berbahasa Arab

20 Disember 2016

Buat Duit dengan UBER

buat duit dengan uber
Buat Duit dengan UBER. Perkhidmatan Uber menjadi trending sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Jika dahulu kita perlu menelefon atau ke hentian teksi untuk menggunakan khidmat mereka. Kini dengan teknologi yang berkembang, segalanya berada dihujung jari termasuklah perkhidmatan pengangkutan.

Apa itu UBER?

UBER adalah perkhidmatan perkongsian kenderaan yang menggunakan aplikasi atau 'ride-sharing'. Sama seperti teksi di mana anda membawa penumpang dari satu tempat ke tempat yang lain. Tetapi pemandu Uber menggunakan kereta sendiri dan penumpang pula memesan Uber melalui aplikasi pada telefon pintar. 


Buat Duit dengan UBER
Dengan permintaan tinggi serta perang antara Uber dengan teksi sedang memuncak menjadikan ramai yang ingin buat duit dengan Uber. Income-nya sangat lumayan. Kalau tak, masakan aplikasi ini masih bertahan dan semakin berkembang. Tapi macam mana?

Ada 2 cara untuk buat duit dengan Uber dan rahsia ini didedahkan oleh saudara Nik Razman yang telah berjaya jana lebih RM60k dengan Uber. Kedua-dua teknik ini didedahkan melalui ebook Rahsia Uber, hasil tulisan beliau.


#1 Jadi pemandu Uber - Sesiapa sahaja boleh jadi pemandu Uber bahkan anda tidak memerlukan kelayakkan khusus untuk buat duit dengan Uber. Untuk menjadi pemandu Uber anda perlu patuhi syarat berikut:
  • Berumur 21 dan keatas.
  • Mempunyai kereta yang berumur kurang dari 8 tahun.
  • Rekod pemanduan bersih.
  • Nama pemandu mesti ternyata dalam Surat Perlindungan Insuran.
Jadi pemandu full time atau part time itu terpulang kerana anda memandu kereta sendiri.  Ketika entri ini ditulis ia hanya beroperasi di beberapa buah bandar sahaja iaitu Kuala Lumpur, Johor Bahru, Pulau Pinang, Kota Kinabalu, Ipoh, Melaka, Seremban, dan Kuching. Kalau anda rajin dan pandai cari lokasi 'hot' mesti masyuk! Kaedah ini diterangkan dari A hingga Z dalam > Rahsia Uber.

#2 Tanpa memandu - Ini adalah salah satu kelebihan Uber, anda boleh jana wang tanpa jadi seorang pemandu. Setelah sekian lama jadi pemandu, Nik Razman menemui cara buat duit atas angin tanpa perlu memandu. Setiap hari beliau check duit masuk dalam bank setiap hari. Kalau anda memiliki ebook Rahsia Uber, anda pasti tahu jalan untuk buat duit macam ni.

Transaksi yang datang dari Uber.

Anda boleh rujuk link >> ebook Rahsia Uber jika berminat dengan dan tawaran istimewa dari Nik Razman. 

Entri sebelum ini - 10 Youtuber Terkaya 2016

Terima kasih kerana membaca Buat Duit dengan UBER

17 Disember 2016

10 Youtuber Terkaya 2016


10 Youtuber Terkaya 2016. Siapa cakap menghasilkan video Youtube dari rumah tidak dapat hasil lumayan? Dengan jutaan penonton dan pengikut saluran, advertorial, serta beberapa sumber lain sudah cukup menjadikan selebriti Youtube menjana pendapatan belasan juta $USD setahun. 

Ada yang tertanya-tanya, bagaimana mereka boleh menerima pendapatan sehingga mampu bergelar jutawan? Untuk pengetahuan, sumber utama mereka adalah dari Google Adsense. Sama seperti blogger, mereka menerima bayaran melalui iklan yang terpapar pada video. Bayangkan jika mereka mendapat 3 juta tontonan untuk setiap video.

Berkaitan: Siapa Casey Neistat?

Kita semakin menghampiri akhir tahun dan majalah Forbes telah mengeluarkan senarai Youtuber yang mendapat bayaran paling tinggi pada 2016. Senarai lengkap adalah seperti di bawah.

10 Youtuber Terkaya 2016

#1 Pewdiepie : $15 Juta

Setakat ini belum ada individu yang mampu merampas takhta Pewdiepie, atau nama sebenarnya, Felix Kjellberg, seorang pemain permainan video tegar yang berasal dari Sweden. Pewdiepie digelarkan sebagai 'Raja Youtube' kerana mempunyai jumlah pengikut paling ramai dan video yang dimuat naik secara keseluruhannya mencecah 13 billion tontonan. 


Pewdiepie dilaporkan meraih pendapatan mencecah $15 juta pada 2016. Selain itu beliau turut memiliki membintangi Scares Pewdiepie iaitu siri original terbitan Youtube Red. Tidak cukup dengan itu beliau turut menerbitkan buku bertajuk This Book Loves You yang mencatat jualan tertinggi NY Times Magazine dan menandatangani kontrak bersama Walt Disney.

Dek kerana cukup berpengaruh, Felix baru-baru ini menggertak Youtube akibat tidak berlaku adil dengan mengubah sistem paparan hadapan yang mengakibatkan beliau dan Youtuber lain berdepan pengurangan jumlah penonton. Beliau mengancam akan memadam akaunnya selepas melepasi 50 juta pengikut. Namun itu hanyalah jenaka sahaja.

#2 Roman Atwood : $8 juta

Jika anda gemar menonton video prank, pastu tidak dapat lari dari menonton prank kejam dari Roman Atwood. Atwood secara puratanya memiliki 21 juta pengikut termasuk saluran Youtube Roman Atwood Vlogs yang memaparkan kehidupan seharian bersama keluarganya. Beliau dilaporkan menerima mendapatan sebanyak $8 juta pada 2016.

#3 Lilly Singh : $7.5

Tempat ketiga yang berpendapatan $7.5 ialah Lill Singh atau nama salurannya, Superwoman. Pelawak yang berketuruna India dari Kanada gemar meniru gaya ibu bapanya yang konservatif. Seperti Pewdiepie, Lilly turut memupunya siri bersama Youtube Red. Popularitinya mendapat perhatian media utama sehingga dijemput ke rancangan temubual terkenal, The Tonight Show Starring Jimmy Fallon sebanyak dua kali.
#4 Smosh : $7 Juta


Anthony Padilla dan Ian Hecox menghasilkan sketsa komedi dan dimuat naik pada saluran Smosh. Smosh merupakan antara yang terawal dalam mengahsilkan video selepas Youtube ditubuhkan pada 2005. Mereka berjaya menempa nama dan masih lagi relevan sehingga ke hari ini. Padilla dan Hecox merupakan Youtuber pertama yang memiliki patung lilin di Madame Tussauds. 

#5 Tyler Oakley & Rosanna Pasino : $6 Juta

Sama seperti Smosh, Tyler Oakley juga antara 'pioneer' Youtuber. Dengan hanya mempunyai personality dan petah berkata-kata sudah cukup untuk Oakley meraih lapan juta pengikut dan $6 juta pada tahun ini. Beliau turut menjadi peserta rancangan realiti The Amazing Race musim ke 28. Menambah satu lagi kejayaan dalam portfolionya, Oakley turut mempunyai segmen khas dalam rancangan temubual The Ellen Show. 

#5 Rosanna Pansino : $6 Juta


Berkongsi kedudukan dengan Oakley, Rosanna Pansino, yang menghasilkan video resepi masakan yang kebakkannya diinspirasikan dari filem terkenal. Selepas menghasilkan lebih 100 video masakan, beliau turut menerbitkan buku resepi yang mencatat jualan tertinggi NY Times Magazine. 

#7 Markiplier : $5.5 Juta

Sama seperti Pewdiepie, Markiplier juga merupakan pemain permainan video tegar. Markiplier atau nama sebenarnya, Mark Fischbach, dahulu menuntut dalam jurusan Biomedical Engineering mengubah fikiran untuk menyara kehidupannya dengan bermain permainan video sepenuh masa. Siapa angka beliau kini bergelar jutawan. 

#7 German Garmendia : $5.5 Juta


Satu-satunya Youtuber terkaya 2016 yang menghasilkan video dalam bahasa Spanish. Garmendia merupakan seorang pelawak yang menghasilkan video sketsa komedi mendapat erhatian sehingga mempunyai lebih 30 juta pengikut. 

#10 Rhett and Link : $5 Juta


Rhett James McLaughlin dan Charles Lincoln 'Link' Neal, pemilik saluran Good Mythical Morning membuat penonton ketawa dengan memuat naik pelbagai jenis video memberikan reaksi terhadap uji rasa makanan dan cabaran pelik. 

#10 Colleen Ballinger : $5 Juta

Colleen Ballinger berjaya meraih $5 juta pada tahun ini melalui karakter rekaanya, Miranda Sings, iaitu penyayi bersuara sumbang yang menjengkelkan. Ballinger turut membintangi filemnya sendiri, 'Haters Back Off' yang disiarkan di penstriman video atas talian, Netflix.

Baca: Waktu Terbaik Upload Instagram

Kita sudah sebati dengan Youtube kerana laman perkongsian video itu salah satu platform hiburan masa kini. Lagipu kita lebih banyak menghabiskan masa menggunakan internet berbanding menonton tv. Mungkin ini adalah faktor utama kenapa mereka mampu bergelar jutawan.
sumber: Forbes


Terima kasih kerana membaca 10 Youtuber Terkaya 2016