Happy Birthday NIKKHAZAMI.COM

15

Happy Birthday NIKKHAZAMI.COM. Seven years ago, today this blog was born. Blog yang pada asalnya sebahagian dari matapelajaran Internet for Journalistic Research kini berusia tujuh tahun! Fuhh, dah masuk darjah satu rupanya. 

I wouldn't be here today if I didn't click that "Create A Blog" button. Semestinya kredit harus diberikan kepada individu yang ajar kami buat blog iaitu lecturer, Puan Nora Karim, yang juga pemilik blog DialogUda. Thanks Madam!

Banyak kesilapan yang pernah saya buat dalam blog ni. Major mistakes yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang blogger. Contohnya entri tak ada paragraf, pointless, singkatan perkataan, guna template yang entah hape-hape. Tu tak cerita lagi yang saya pernah letak lagu autoplay pada sidebar! Kalau baca entri lama rasa nak lempang muka sendiri.


But I've learnt a lot. Sepanjang tempoh tujuh tahun banyak benda yang saya belajar mereka yang berkongsi panduan/tips, ada yang saya rujuk dari e-book, dan juga pemerhatian blog-blog yang berjaya menempa nama.

Dari blog yang dibina dalam kelas kini saya boleh buat duit melaluinya. Affiliate, iklan, dan advertorial menjadi antara cabang buat blog ini dan beberaa blog milik saya yang lain jana income. Lebih manis, birthday blog hari ni (1 April) dapat komisen dari NetKL dan Agoda. Woop! Woop!

Artikel berkaitan: Cara Buat Duit dengan Blog


I'm still learning, terutama ilmu Search Engine Optimization (SEO) banyak membantu blog dalam mendapat tempat terbaik di Google dan meningkatkan jumlah pengunjung. Tahun lepas saya upgrade dari .blogspot.com kepada dotcom. Tu pun nasib baik dapat tahu pasal NetKL yang jual domain murah.

Artikel berkaitan: Beli Domain Murah Malaysia

Seperti yang aya sebut dalam entri pertama >> Start BLOGGING, menulis blog is an ongoing process. You don't know what's going to happen in the future and what kind of opportunity might land ahead of you. Ada beberapa plan yang saya harap dapat buat dalam blog ni. Harap-harap akan jadi kenyataan. Bak kata Casey Neistat - without a goal, you can't score.

Terima kasih kerana membaca Happy Birthday NIKKHAZAMI.COM

Post a Comment

15Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. sambut hari jadi yang dah ke berapa tahunnya nih?

    ReplyDelete
  2. Tahniah... tahniah.. tahniah... (^_^)

    happy birthday nikkhazami.com... moga terus berjaya. Dulu saya ajar basic, sekarang saya banyak belajar juga dari awak... hehehe tq ilmunya ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. basic tu yg penting, kalau tak takkan sampai mcm sekarang :D

      Delete
  3. wow..tahniah..dah 7 tahun nampaknya...:D

    ReplyDelete
  4. tahniah nik, pelan-pelan kayuh ;)

    ReplyDelete
  5. 7 tahun dah masuk sekolah rendah tu Nik, saya baru 2 tahun sebab blog yang lama dah musnah

    ReplyDelete
  6. Tahniah nikkhazami.com. Semoga terus maju jaya dalam dunia blogging. All the best!

    ReplyDelete
  7. Wow dah 7 tahun. Happy birthday :)

    ReplyDelete
  8. Tahniah, dah 7 tahun, mesti dah macam2 belajar!
    Happy Birthday!

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top