Fakta Menarik Tentang Netflix

4
fakta menarik netflix
Fakta Menarik Tentang Netflix. Sejak tiga tahun kebelakangan ini penstriman video menjadi pilihan ramai memandangkan kita sudah tidak mempunyai masa untuk menonton televisyen.  Penstriman video kini dianggap sebagai era baharu dalam menonton televisyen.

Bagi anda yang masih belum jelas, syarikat penstriman ini menawarkan khidmat filem dan rancangan televisyen melalui internet. Ia bukan sahaja terhad kepada televisyen, bahkan ia turut boleh ditonton melalui peranti pintar.


Apa yang menarik tentang penstriman ini adalah kandungannya boleh ditonton mengikut masa terluang tanpa kekangan waktu yang biasanya ditetapkan oleh stesen tv. Penstriman video semakin digemari kerana mengumpul banyak filem dan rancangan tv baru dan lama.
 
Kini semakin banyak penstriman ditubuhkan tapi yang terbaik dan paling popular adalah NETFLIX. Harga untuk melanggan Netflix tidak terlalu mahal dan sangat berbaloi dengan kandungannya yang menarik selari dengan slogan mereka iaitu "Netflix and chill".

Tambahan pula, kini Netflix mempunyai filem dan siri original yang berkualiti dan dibintangi nama besar Hollywood. Saya sendiri menontonnya dan telah menulis review, anda boleh rujuk link di bawah:

Ulasan Stranger Things
Ulasan A Series Of An Unfortunate Events
Ulasan 13 Reasons Why
Ulasan Filem Okja 


Berikut merupakan perkara tentang Netflix yang mungkin anda tidak tahu.

Fakta Menarik Tentang Netflix

- Netflix diasaskan oleh Reed Hastings. dan Marc Randolph pada 1997.

- Pada asalnya Hastings dan Randolph ingin menjual produk di internet sama seperti Amazon. Kemudian mereka fikir menjual dan memberi sewa filem berbentuk DVD lebih mendatangkan keuntungan.

- Hastings dan Randolph pernah menamakan syarikat mereka Kibble, Directfix, Replay, dan Luna sebelum Netflix yang menggabungkan 'internet' dan 'flicks'. 


- Salah satu sebab kenapa pesntriman ini menjadi pilihan adalah kerana anda tidak perlu tunggu untuk menonton episod seterusnya. Penonton boleh mengikuti setiap episod tanpa henti.  

- Purata penonton 'binge-watching' atau menonton Netflix tanpa henti adalah 60% dari jumlah keseluruhan pelanggan.

fakta menarik netflix

- Sebelum penstriman secara online Netflix hanya beroperasi dengan membuat pengeposan biasa.

- Hastings mendapat ilham untuk menubuhkan Netflix selepas kecewa dengan perkhidmatan Blockbuster yang mengenakan caj sebanyak $40 selepas lewat memulangkan filem Apollo 13 yang disewanya. Ironinya, Blockbuster kini telah gulung tikar.

- Hingga ke hari ini Netflix masih menyediakan perkhidmatan menyewa DVD dan menghantar DVD tersebut melalui pengeposan biasa.

- Sengaja Netflix mereka sampul surat berbentuk segi empat tepat berbanding segi empat sama. Ini kerana kurier UPSP mengenakan caj lebih terhadap sampul berbentuk segi empat sama. 


- Netflix kini boleh ditonton di lebih 50 negara.

- Dalam pasaran Eropah, Netflix memantau filem yang dimuat turun secara haram paling banyak untuk menambah kandungan mereka.

- Netflix mula beroperasi secara online bermula tahun 2007.

- Rancangan yang mendapat tontonan paling banyak adalah Breaking Bad.

- Kini Netflix menjadi penyumbang utama kepada trafik internet di kebanyakan negara. Di Amerika Syarikat, 1/3 pengguna internet menonton Netflix ketika waktu perdana.

fakta menarik netflix

 - Pada tahun 2000 Netflix menawarkan USD50 juta untuk menjalinkan kerjasama dengan syarikat perkhidmatan menyewa DVD, Blockbuster. Blockbuster menolak tawaran itu kerana tidak yakin dengan Netflix. Kini Blockbuster tidak lagi beroperasi dan Netflix kini bernilai USD62 billion.

- Netflix kini menerbitkan ratusan kandungan original yang merangkumi filem, siri tv, komedi, dan dokumentari.

- Rating Netflix mengatasi semua rangkaian televisyen di Amerika Syarikat.

- Kandungan Original Netflix mula mendapat penghargaan tertinggi dengan menerima banyak Anugerah Emmy dan tercalon dalam Anugerah Oscar.

Artikel sebelum ini - Cara Jimat Data Internet Android

Terima kasih kerana membaca Fakta Menarik Tentang Netflix
Tags

Post a Comment

4Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top