15 Skincare untuk Kulit Kering di Watsons

11

Sekiranya memiliki kulit kering, anda harus mencari produk yang boleh meningkatkan kelembapan & 'lock air' supaya tidak hilang dari kulit. 

Kulit kering berpunca dari beberapa faktor seperti:

  1. Persekitaran / cuaca
  2. Kurang minum air
  3. Genetik
  4. Cuci muka dengan kerap
  5. Penyakit seperti kencing manis atau hypothyroidism

Masalah kulit kering boleh menyebabkan beberapa masalah seperti menggelupas, merekah, kemerahan, dan kulit kusam serta tidak bermaya. 

Walau bagaimanapun ia boleh ditangani dengan menggunakan produk harian yang sesuai yang dirumuskan buat kulit kering. Saya bantu anda senaraikan beberapa produk dari pencuci muka hinggalah sunscreen. 


PENCUCI MUKA

1. Simple Refreshing Facial Wash

Tidak hairanlah kenapa ia menjadi pencuci muka terbaik untuk kulit kering di Watsons. Formulasinya memang menepati keperluan seperti menanggalkan kotoran, minyak, & impurities, lengkap dengan pro vitamin B & E. 

Tak ada fragrance, alkohol, dan paraben. Wajah jadi lebih segar selepas dicuci. Malah, harganya amat berpatutan! 

Harga: RM15

Beli di sini: https://invle.co/cleqfyl



2. Wardah Hydra Rose Gel To Foam Cleanser

Kita semua tahu yang produk Wardah ni memang berkualiti. Untuk pemilik kulit kering, anda boleh pilih range 'Hydra Rose' yang dirumus khas for dry skin. 

Mild foaming facial wash ini bertekstur gel lembut. Kemudian ada teknologi 72 hours hydration yang membuatkan kulit anda kekal lembap sepanjang hari. Dari segi pembershan, ia kandungan rose oil membersihkan kulit dari habu, minyak berlebihan, dan sisa makeup tanpa mengeringkan kulit.  

Kandungannya low pH which is good for you skin terutama kulit kering. Pencuci muka ni tak buat muka lebih tegang. Sebaliknya segar dan bersih selepas dicuci. 

Harga: RM8.10

Beli di sini: https://invl.io/clkuw2n

3. Aiken Prebiotic Hydra Plus Facial Cleanser

Jenama skincare yang berkesan dan dipercayai! Jenis cleanser untuk kulit kering yang patut anda guna adalah yang 'menghidrat' kulit dan seimbangkan nilai pH agar tidak terlalu kering. 

Pencuci muka Aiken ini tidak berbuih, pH balanced, dan mengandungi amino acid ringan yang berfungsi untuk mengurangkan kerosakkan kulit.

Ia membersih liang pori sekali gus melembutkan wajah. Kandungan prebiotic pula banyak membantu merawat bekas jerawat dan bintik-bintik halus jerawat yang masih aktif. 
 
 
Nak result lagi best, anda padankan dengan Aiken Hydra Plus Toner.

Harga: RM11

Beli di sini: https://invl.io/clka6ze

4. Senka Perfect Whip

Produk muka untuk kulit kering seterusnya adalah cleanser dari Senka, iaitu Senka Perfect Whip. Laku keras di drugstore. Jenis berbuih tetapi langsung tidak mengeringkan. Buihnya mampu tanggalkan makeup berlebihan dan minimize impurities. 
 
 
Kalau tengok ingredients, memang sikit sahaja berbanding produk lain. Hanya yang penting dan diperlukan untuk mencuci dan melembapkan wajah. Cleanser ni ada banyak jenis, but I recommend yang Perfect Whip Collagen. 
 
Harga: RM12

 

Artikel berkaitan:

+ 10 Serum untuk Kulit Kering

+ 10 Toner untuk Kulit Kering

+ 12 Moisturizer untuk Kulit Kering

+ Tips Memilih Pelembap Muka


TONER

1. Hada Labo Hydrating Lotion Rich (red line)

Wajib sertakan toner Hada Labo kerana  Hydrating Lotion Rich memang diformulasikan khas buat kulit kering dan normal. Terdapat 3 kandungan utama toner ini yang baik untuk kulit iaitu: 

  • Glycerin - Menjadikan kulit segar dan mengelak kekeringan
  • Hyaluronic Acid - Boleh boost kelembapan, menyegarkan dan mengelak kekeringan. 
  • Ceramide - Lock air dari hilang akibat persekitaran seperti aircond dan lain-lain.  
pic: imanabdulrahim

Paling best, toner ini buat kulit mulus dan glowing! Wajib cuba! 

Harga: RM46

Beli di sini: https://invol.co/cl3gvsn

2. Etude House Soon Jung pH 5.5 Relief Toner

Produk dari Korea Selatan, kandungannya baik untuk kulit sensitive, kering, dan normal. Kandungan seperti panthenol and madecassoside boleh melega, melindungi kulit dari rosak akibat suhu dan environmental pollutants. 

Tak ada alkohol and ada ekstrak pegaga dan green tea yang bagus untuk kesihatan kulit. 

Harga: RM26

Beli di sini: https://invol.co/cl6d4ea

3. Cosrx AHA/BHA Clarifying Treatment Toner

 

Kandungan AHA/BHA ini memang baik untuk menanggalkan sel kulit mati sebab ia merupakan toner jenis 'exfoliator'. Dalam masa sama ia menghalang blackheads/whiteheads agar kulit licin dan flawless. 

Seperti toner lain, teksturnya cair tanpa fragrance. Banyak lagi kandungan best dalam toner ni seperti Betaine Salicylate dan Panthenol yang boleh kekalkan kelembapan kulit.  

@simplyreanne Replying to @.. how to use the aha/bha toner by cosrx 🤍 10/10 if u’re starting out with chemical exfoliants as its gentle. skin type: oily #reannetries #beauty #skincare #cosrx ♬ Fall In Love Alone - Sped Up Version - Stacey Ryan

Highly recommended kalau anda nak buang sel kulit mati sebab ia hanya mild exfoliator and tak kuat sangat. 

Harga: dari RM15

Beli di sini: https://invl.io/clkuw3u

4. Simple Soothing Facial Toner

Toner untuk kulit kering di watson yang paling popular tentulah dari Simple. Memiliki kandungan ringan dan hampir sesuai untuk semua jenis kulit. Ia mempunyai sejumlah kandungan baik untuk kesihatan dan kelembapan kulit seperti Pro-Vitamin B5, Chamomile, Witch Hazel, dan Allantoin.  

Selain itu ia mudah meresap, tiada fragrance, dan harganya juga amat murah.  

Harga: RM15

Beli di sini: https://invol.co/cl3gvgg

5. Aiken Hydra Plus Essense Water

This is your hydraton secret! Ada yang cakap yang Aiken Essense Water ni hampir sama dengan SK-II. Dirumus khas untuk meningkatkan kelembapan kulit dan mengekalkan kelembapan semula jadi. Malah, bahan prebiotik berfungsi untuk menguatkan skin barrier supaya lebih berseri dan bebas jerawat. 

 Teksture water-based, cepat meresap dan buat kulit auto glowing selepas apply pada muka.

 

Bahan lain yang baik untuk kulit adalah seperti Niacinamide, Glycerin, 8 jenis Hyaluronic Acid, Ceramide. Harganyajuga amat berpatutan. Patut la ramai yang sukakan Aiken ni. 

Harga: RM14

Beli di sini: https://invle.co/cleqfcb

5. Nutox Renewing Treatment Moisturising Essence

Ini sebenarnya essence tapi saya selitkan juga dalam bahagian toner sebab ia sangat diperlukan untuk treat your dry skin. Yang ini untuk kulit terlampau kering. You'll get quick result dan kelembapan kekal sepanjang hari. 

Ladies yang dah berumur 30 tu elok start pakai Nutox ni. Untuk elak muka nampak tua sebelum usia.

Selain itu, ia beri kesan natural glow selepas sapuan. Harganya agak keras, tapi berbaloi sebab 150ml. So boleh tahan sekitar 3 bulan, plus ia benar-benar berkesan.

Harga: RM46

Beli di sini: https://invl.io/clka70t


MOISTURIZER / PELEMBAP MUKA

1. Cerave Moisturizing Cream

Tidak kurang juga hebatnya kerana produk ini popular di seluruh dunia. Bahkan menjadi rekomendasi para dermatologi. Cerave Moisturizing Cream menjadi moisturizer terbaik untuk kulit kering di Watson yang boleh treat kulit menggelupas, dan ia tak rasa berminyak langsung.

Ia mengandungi  hyaluronic acid and ceramides yang boleh bantu lembapkan kulit. Teksturnya krim pekat, namun tidak ada kesan melekit selepas disapu. Kalau anda memang ada masalah kulit terlampau kering, guna la Cerave ni.

Harga: RM29

Beli di sini: https://invl.io/clkuw94

2. Skintific 5X Ceramide Barrier Moisture Gel

Skintific ni memang banyak produk yang best tau. 5X Ceramide Barrier Moisture Gel ini mengandungi ceramide dan hyaluronic acid untuk lock moisture which is perfect untuk kulit kering. 

Selain itu ia diperkaya dengan centella asiatica dan marine collagen perbaiki skin barrier supaya tidak mudah terdedah kepada masalah kulit dan buat kulit licin dan berseri.

Kulit lebih segar, lembap, dan lembut setelah disapu. Tak sia-sia pakai Skintific ni tau. Patut la ramai puji.   

Sebagai best skincare untuk kulit kering di Watson, anda wajib cuba. Dah 122k unit terjual di Shopee!

Harga: RM44

Beli di sini: https://invl.io/clka73r



3. Rosken Dry Skin Cream

Nama pun Dry Skin Cream, sudah tentulah sesuai untuk kulit kering. Ideal untuk mereka yang sering terdedah dengan penghawa dingin, cahaya matahari, dan habuk. 

Kandungan utamanya adalah air dan glycerin. And it claims boleh meningkatkan kelembapan kulit sebanyak 89 peratus untuk melegakan kekeringan.

Produk ini pun highly recommended jugak sebab digunakan di serata dunia. Masukkan moisturizer ini dalam list skincare untuk kulit kering dan sensitif anda.

Harga: RM11.83

Beli di sini: https://invl.io/clka743

4.  Organic Aid Vitamin E Moisturuzing Cream

Ramai pula yang suggest pelembap dari Organic Aid ni. Di rumus khas untuk super dry skin. Produk ini highly moisturize your skin. 

Vitamin E pula bantu kulit supaya lebih sihat disamping buat kulit mulus. Kulit yang rosak sebelum ini pun kembali berseri.  

Teksturnya adalah krim pekat, namun langsung tak buat kulit berminyak atau melekit.

Harga: dari RM19

Beli di sini: https://invl.io/clka779

 

SUNSCREEN

 

1. Biore UV Perfect Block Milk

Sunscreen yang paling terkenal di Malaysia. sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kulit kering. SPF 50 yang cukup sempurna untuk melindungi kulit anda dari bahaya sinaran matahari. Ada minimal whitecast, tapi tak ketara sangat. 


Boleh guna setiap hari setiap kali keluar rumah supaya tak terkena sinara UVB yang boleh buat sunburn dan masalah kulit lain seperti jeragat.

Best, tak buat muka berminyak atau melekit. Malah, ada vitamin E. 

Harga: RM15

Beli di sini: https://invl.io/clk8e52

2. Sunplay Skin Aqua Uv Brightening Moisture Gel  

Antara yang paling popular di drugstore. Tidak melekit walaupun teksur macam krim cair. Sunscreen terbaik untuk untuk semua jenis kulit. Ini kerana ia bersifat serba lengkap. YES!

Nilai SPF sempurna, ada hyaluronic acid untuk melembap, slightly mencerah, anti penuaan, ringan, dan tak bercapuk. 

This one is highly recommended!

Harga: RM32 

Beli di sini: https://invl.io/clk8flv

Semoga artikel skincare untuk kulit kering di Watsons ini membantu melembapkan kulit anda.

Tags

Post a Comment

11Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. Banyak juga yea skincare yang bagus dan menarik untuk kulit kering. Rambang mata kalau tengok kat Watsons. heeee

    ReplyDelete
  2. Good products and brands. Some are my favorite. Dah lama x shopping the Watson. Hehehe. Thank you for sharing.

    ReplyDelete
  3. Banyak jugak produk yang sesuai yan mostly yang i selalu tgk orang akan pilih hadalabo. I xpernah cuba lagi

    ReplyDelete
  4. Kalau skin yang combination sesuai tak senarai yang ni? Macam nak cubalah...susah betul cari yang sesuai.

    ReplyDelete
  5. Kulit kita ni macam mood juga kan. Dia takkan selamanya oily skin, kering, tiada akne, kering dan kombinasi. Semua bergantung kepada hormon kita. So kena tahu jadual bila akan berlaku. Masa nak dekat period, tanda jerawat dah mula muncul. Akak perasan kalau guna hada labo tu tak perlu nak risau sangat. Masa kulit akak kering, oily dan combination semua ok. Melalui pengalaman akak le. Sunscreen tu penting. Walau duk rumah. Pakai tau.

    ReplyDelete
  6. saranan produk ni semua bagus dan terbaik.. nanti bole go through mana yg sesuai dengan kulit muka.

    ReplyDelete
  7. Hada labo, cosryx ngan simple tu memang bagus sangat. So far brand yg disarankan semua bagus

    ReplyDelete
  8. Kalau Sis memang pakai Hada Labo jer, memang sesuai dengan kulit Sis.. nak kata kering pun tak, lembab pun tak.. minyak pun tak juga hehehe.. kira ikut cuaca macamtu..

    ReplyDelete
  9. Kak belum try lagi produk Hada Labo ni, nti nak try jugak sebab kulit kak pun jenis kering

    ReplyDelete
  10. Hada Labo ni quite good kan skincare products dia.. can try this brand la after this memandangkan i am currently looking for new products ..

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top