12 Skincare untuk Kulit Berminyak Malaysia

0

Skincare untuk Kulit Berminyak | Pemilik kulit berminyak pasti buntu dalam pemilihan produk skincare. Mana tidaknya, sekiranya tersalah pilih kulit akan lebih berminyak, shiny, dan boleh mengakibatkan jerawat. 

Tidak boleh pakai produk sembarangan. Nanti wajah akan lebih berminyak! Anda haruslah pakai produk yang memiliki kandungan khusus yang boleh kawal minyak berlebihan. 

Apa yang perlu ada dalam rutin penjagaan wajah? 

  1. Pencuci muka
  2. Moisturizer (pelembap)
  3. Sunscreen

Usah khuatir, dalam artikel ini saya akan senaraikan skincare yang sesuai untuk kulit berminyak untuk rujukan anda. 

PENCUCI MUKA

1. Cetaphil Oily Skin

Produk pertama dalam senarai ini sudah tentulah Cetaphil Oily Skin yang dirumus khas untuk kulit berminyak dan kombinasi. Buihnya mampu buang minyak, kotoran, serta sisa makeup tanpa mengeringkan kulit. 

Kandungannya direka tanpa menjejaskan skin barrier which is mengekalkan kelembapan yang diperlukan oleh kulit. Ia juga membersihkan liang pori yang juga boleh merawat jerawat. 

Harganya sedikit mahal berbanding Gentle Skin, tapi amat berbaloi. 

Harga: RM35

Beli di sini: https://invl.io/clkjelu


2. Cosrx Low pH Good Morning Cleanser

Produk dari Korea ini cukup terkenal di Malaysia. Malah, mudah didapati sejak mula dijual di Watsons. Low pH Good Morning Cleanser ini hampir sesuai untuk semua jenis kulit termasuklah kulit berminyak. 


 

Ini kerana kandungannya yang ringan dan nilai pH yang ideal untuk kulit. Ia mengandungi tea tree oil dan BHA yang bersihkan liang pori dan boleh merawat jerawat. Anda boleh rasa kulit lebih bersih dan segar selepas menggunakannya. Paling best, ia langsung tidak mengeringkan kulit. 

Harga: dari RM9

Beli di sini: https://invl.io/clkjem3

3. Hada Labo Blemish & Oil Control Wash 

Siapa tidak kenal akan Hada Labo bukan? Cleanser ini memang sesuai untuk anda masukkan dalam list skincare untuk kulit berminyak. 

Ia mengandungi ekstrak bunga Hatomugi, Bishop's Weed dan Chamomile yang mampu menghilangkan cela, mengurangkan merah jerawat, dan buat kulit segar sepanjang hari. 

Berbuih, which is good untuk hilangkan sebum. Dalam masa sama tak buat kulit hilang natural oil.Hada Labo ada keluarkan set sknincare untuk kulit berminyak dalam bentul trial pack. You guys should try it.

Harga: RM35

Beli di sini: https://invl.io/clkjemm

 



4. Simple Refreshing Facial Wash Gel

Antara produk penjagaan kulit paling diminati ramai. Berkesan dan harganya juga berpatutan. Pro-Vitamin B5 yang terkandung di dalamnya boleh melembut dan menyegarkan kulit. 

Sangat efisyen dalam membersihkan pori, menjadikan wajah lebih segar dan lembut. Pemilik kulit sensitif juga amat digalakkan menggunakan cleanser ini. 

Harga: RM19

Beli di sini: https://invl.io/clkjemx

MOISTURIZER

1. Hada Labo Hydrating Water Gel

Moisturizer pertama dalam senarai ini sudah tentulah Hada Labo. Poduk ini terkenal dikalangan pemilik kulit berminyak kerana keberkesanannya dalam melawan extra sebum. 



Mengandungi aqua oil volume matrix yang memberikan nutrien terus ke dalam pori. Jadi, ia bukan sahaja boleh mengawal minyak tetapi boleh memperbaiki tona kulit. Apa yang membuatkan moisturizer ini 'power' sebab ada ceramide, aloe vera, dan vitamin V3 tau. Ia boleh beri kesan glowing pada kulit. 

Produk ni agak mahal, tapi berbaloi-baloi. Di Shopee sahaja sebanyak 42k unit telah terjual. Maksudnya ia memang membantu mereka yang ada masalah kulit berminyak.

Harga: RM66

Beli di sini: https://invl.io/clkjfet

2. Skintific 5X Ceramide Barrier Repair Moisture Gel

Bertekstur gel, ringan, ada ceramide, hyaluronic acid, dan centella. Kesemua kandungan ini amat bagus untuk kulit berminyak dalam memastikan kulit terhidrad, kawal minyak berlebihan, dan buat wajah lebih mulus dan bersih. 

5X ceramide yang terkandung di dalamnya juga bantu kuatkan skin barrier agar tidak mudah terdedah kepada masalah kulit. Contohnya kekeringan dan tiny bumps yang menghasilkan jerawat.

Manakala centella (pegaga) dan marine collagen pula boleh melembut dan kurang kemerahan. Untuk pengetahuan, di Shopee sahaja dan 149k unit terjual tau. Power!

Harga: RM49

Beli di sini: https://invl.io/clkjf85

 

Artikel berkaitan:

+ 10 Skincare untuk Kulit Kombinasi

+ 10 Sunscreen untuk Kulit Berminyak

+ Skincare untuk Kulit Kombinasi Malaysia

 



3. Aiken Prebiotic Hydra Plus Moisturizer

Water-based, tidak melekit, cepat menyerap, dan memiliki nilai pH yang ideal untuk kulit. Formulasinya mampu melembapkan kulit selama 24 jam dan dalam masa sama boleh kawal minyak berlebihan. 

Kandungan 'prebiotic' dari Perancis ini melindungi kulit dari bakteria, menguatkan skin barrier agar kulit lebih sihat. Anda juga boleh masukkan produk ini dalam skincare untuk kulit berminyak dan berjerawat sebab dek kerana kandungan prebiotic nya.

Selepas sapuan kulit lebih lembap, dan tampak segar. 

Harga: RM31

Beli di sini: https://invl.io/clkjf8b

4. Neutrogena Hydro Boost Hyaluronic Acid Water Gel

Ramai betul yang saran guna Neutrogena ni sebab memang berkesan dalam menangani kulit berminyak. Pelembap ini remove extra sebum, kekalkan kelembapan kulit dek kerana kandungan hyaluronic acidnya. 

Ia ringan, cepat meresap, dan rasa sejuk saat memakaikan. Ideal juga dijadikan sebagai makeup base. Ini adalah antara skincare untuk kulit berminyak di Watsons yang laris.

Pada saya harga produk ini agak mahal. Jadi, lebih jimat kalau beli sewaktu promosi atau beli atas talian sahaja. 

Harga: RM69

Beli di sini: https://invl.io/clkjf8j

SUNSCREEN

1. COSRX Aloe Soothing Sun Cream

Nilai SPF 50 ini memang sesuai sangat dengan cuaca di Malaysia serta mereka yang sering terdedah kepada sinaran matahari. Tambahan pula ia memiliki aloe vera yang sudah terkenal dengan fungsinya sebagai ejen pelembap. 

Ia bukan sahaja melindungi kulit dari sinaran UVA & UVB, tetapi turut melembap dan melembutkan kulit agar wajah kelihatan segar sepanjang hari. 

Harga: RM37

Beli di sini: https://invl.io/clkjf96

 



2. Dazzle Me Attack On Sun

 Amat berkesan tanpa buat wajah melekit, SPF 50 PA ++++, malah harganya memang berpatutan. Anda wajar cuba sunscreen dari Dazzle Me ni.

Ia memiliki vitamin E dan chamomile yang melindungi kulit dari kerosakan kulit akibat cahaya matahari. 

SPF 50 yang protect kulit dari UVA/UVB ini juga memastikan anda tidak nampak tua dari usia, terhindar dari tompok jeragat. 

Teksturnya agak cari, mudah meresap serta tidak bercapuk. Padanlah kalau ia viral kat Tiktok.

 Harga: RM16

Beli di sini: https://invl.io/clkjfad


3. 3W Clinic Intensive UV Sunblock Cream SPF50

Sunscreen viral di Malaysia. Produk dari Korea ini adalah antara yang terbaik di pasaran. Sesuai untuk muka dan seluruh badan. Sama seperti Cosrx, sunscreen ini turut mempunyai aloe vera yang melegakan kulit sewaktu di bawah matahari. 

Nilai SPF yang sempurna, tekstur cream yang tidak melekit. Tak ada white cast, tapi anda perlu blend betul-betul sehingga ia sama dengan tona kulit.

Harganya amat murah. Padanlah ramai yang menggemarinya. 

Harga: RM6.99

Beli di sini: https://invl.io/clkjfdo



4. Biore UV Perfect Milk Moisture SPF50

Produk terakhir dalam senarai skincare untuk kulit berminyak sudah tentulah Biore UV Perfect Milk Moisture SPF50. Ia merupakan suncreen paling popular di Malaysia dek kerana keberkesanannya. Memiliki SPF50+ PA++++ yang perfect untuk melindungi kulit dari sunburn dan jeragat. 

Tekstunya cair, cepat meresap, dan tak ada white cast. Ada sedikit fragrance tapi tidak begitu ketara. Saya sendiri dah masuk botol ke empat dan masih belum bercadang untuk tukar produk lain.  

Hati-hati dengan produk fake, saya cadangkan beli dari pengedar sah seperti drugstore sahaja. Kalau nampak harga murah melampau tu jangan beli okay? 

Harga: RM16

Beli di sini: https://invl.io/clkjfec

Toner dan serum tu optional, yang penting adalah 3 step di atas bermula dengan cleanser > moisturizer > sunscreen. 

Bukan senang nak jaga oily skin. Tersilap pakai produk muka akan lebih melekit dan shiny. Semoga artikel skincare untuk kulit berminyak ini membantu. 


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top