13 Pencuci Muka Untuk Kulit Kering dan Kusam

0

Kulit kering dan kusam memang bikin kita stress. Kita akan nampak tidak bermaya dan kulit mudah terdedah kepada masalah jerawat. Memilih pencuci muka adalah langkah pertama yang perlu anda ambil untuk memastikan kulit kekal bersih, menghilangkan cela, dan menjadikan wajah lebih berseri. 

Tidak boleh guna pencuci muka sembarangan. Pilih yang gentle,  non-comedogenic (tidak menyumbat pori), dan melembapkan kulit. Pemilihan cleanser yang salah boleh menyebabkan kulit lebih lebih kering dan kusam.  

Bahan yang harus terkandung dalam pencuci muka kulit kering adalah seperti:

  1. Hyaluronic acid
  2. Centella asiatica
  3. Cerimide
  4. Vitamin E
  5. Squalane


Oleh itu saya senaraikan sejumlah pencuci muka untuk kulit kering dan kusam untuk panduan anda. Saya sertakan juga link pembelian online agar anda boleh beli dengan harga lebih rendah. 

1. CeraVe Hydrating Facial Cleanser

Diformulasi oleh dermatologist, CeraVe hydrating Facial Cleanser adalah pencuci muka terbaik untuk kulit kering dan normal. Antara kandungan yang bagus adalah ceramides dan hyaluronic acid untuk menambahkan kelembapan pada kulit. 

Pencuci muka ini langsung tidak berbuih which is good sebab buih tu akan lebih mengeringkan kulit. Ia  menanggalkan kotoran, minyak, and slightly remove makeup. Selain itu Cerave juga terkena dengan kandungannya yang 'gentle' iaitu tanpa bahan yang boleh memberikan iritasi pada kulit.  

Harganya agak mahal, tapi berbaloi and this brand is highly recommended! 

Harga: dari RM29

Beli di sini: https://invol.co/cla40et

 

Artikel berkaitan:

+ 10 Pencuci Muka Untuk Kulit Kering

+ Skincare Untuk Kulit Kering di Watsons

+ 10 Toner Untuk Kulit Kering

+ Skincare Untuk Kulit Kombinasi di Malaysia


2. La Roche - Posay Toleriane Hydrating Gentle Cleanser

Merupakan pencuci muka untuk kulit sensitif dan kering. Diformulasi dengan niacinamide, 3 jenis ceramides, dan glycerine sebagai kandungan utama. Ini bertujuan untuk mengelak kulit dari kering, dan menanggalkan cela pada wajah.  

Produk dari Perancis ini memiliki banyak kelebihannya makan tidak hairanlah ia cukup popular di Eropah dan Amerika Syarikat. Other benefits you'll get from it are: mengekalkan kelembapan semulajadi, nilai pH rendah, kulit lebih lembut, bersih, dan cukup hidrasi. 

Agak mahal, tapi berbaloi! 

Harga: RM109

Beli di sinihttps://invl.io/clk84lm


3. Wardah Hydra Rose

Wardah Hydra Rose gel to foam cleanser. yang ni pun best dah doesn't cost you alot of money. Pada tiub, ia mengatakan mampu memberikan kelembapan sehingga 72 jam. Ini adalah kerana kandungan glycerine dan bahan-bahan mild yang tidak memberikan kesan kekeringan. 

Amat ideal untuk kulit mudah sensitif kerana tidak mengandungi alkohol serta bersifat antiocxidant.

Dirumus khas untuk pemilik kulit kering dan sensitif. Teksture gel with mild foam ini sangat membantu untuk elak kelembapan semulajadi dari hilang.  

Ini adalah pencuci muka terbaik untuk kulit kering Watson yang wajar untuk anda cuba.

Harga: RM8.91

Beli di sinihttps://invl.io/clk84qf

4. Hada Labo Super Hyaluronic Acid Hydrating Face

Tak sah kalau tidak selitkan produk dari Hada Labo. Bagi kulit kering dan kusam, pencuci muka Super Hyaluronic Face Wash amat membantu dalam meningkatkan kelembapan wajah.  

Di tiubnya pun dah tertulis 'Super Hyaluronic Acid' yang bakal beri kelembapan dan membersih dua kali ganda lebih baik. Ini bertujuan mengekalkan kelembapan semula jadi kulit tampak lebih segar dan tidak kusam. 

Cukup efektif dalam membersihkan pori tanpa buat kulit rasa tegang. Tak ada pewangi, pewarna, dan alkohol. 

Ramai juga yang guna cleanser ni. Anda boleh semak di akaun Twitter @twt_kecantikann. 

Harga: dari RM24

Beli di sini: https://invl.io/clk84tr

5. Safi Beautea Black Tea & Black Orchid Detox Cream Cleanser

Panjang betul nama kau. Produk Safi memang diyakini keberkesanannya. Bagi kulit kusam dan kering, anda boleh cuba produk ini. 

It claims has gentle ingredients, dan dirumus dengan kebaikan Black Tea & Black Orchid extracts yang boleh detox kulit serta mengelakkan kesan penuaan.  

Tekturnya krim cair dan ada slight buih. Which is ok dan nilai pH nya juga rendah. Malah, tak ada bahan bahaya untuk kulit sensitif seperti alkohol, paraben, dan SLS. 

Harga: RM18

Beli di sini: https://invol.co/cla3zja



6. Simple Micellar Facial Gel Wash

Pencuci muka untuk kulit kering dan kusam seterusnya adalah Simple Micellar Facial Gel Wash. Jenama kegemaran ramai dek kerana keberkesanan dan harganya yang berpatutan. 

Cleanser ini dirumus khas untuk menangani masalah kulit kering dan kusam. Dengan nilai pH yang rendah, ia dapat kawal air pada kulit, buang kotoran, kulit tidak rasa tegang, dan jadikan wajah lebih bersih dan berseri. 

Tak ada fragrance atau bahan chemical yang boleh menyebabkan iritasi. 

Harga: RM24

Beli di sini: https://invl.io/clk84u5

7. Cosrx Low pH Good Morning Cleanser

Rangkaian skincare dari Cosrx ini memang popular. Yang paling terkenal sudah tentulah Low pH Good Morning Cleanser ni. It claims to have low pH balanced which is good for dry skin. pH dia sekitar 5.3 sahaja. 

Selain itu ia mengandungi tea tree oil dan BHA untuk yang boleh membersihkan pori dan dan buat kulit rasa fresh sepanjang hari. Dikategorikan sebagai pencuci muka untuk kulit kering dan berjerawat kerana adanya tea tree oil ini.  

Cleanser ni takde fragrance, tapi ada bau kurang best sikit. But bau tu hilang lepas bilas. Saya sendiri dah try. Memang best Cosrx ni!. 

Harga: dari RM13

Beli di sini: https://invol.co/cla3zbj



8. Rosken Dry Skin Wash

Rosken turut menjadi rekomandasi para dermatologi. Green range ini khas untuk pemilik kulit kering. Bahan utama dalam cleanser ini adalah air, glycerine, vitamin E. Sama seperti Cetaphil, boleh guna untuk muka dan badan.

Tidak ada bahan-bahan seperti paraben, alkohol, dan buih. Jadi yang berkulit sensitif pun boleh guna Rosken ni. Cukup popular di Watsons & Guardian.

Harga: RM23

Beli di sini: https://invol.co/cla3za5

9. Neutrogena Hydro Boost Water Gel Cleanser 

Bahan yang membuatkan pencuci muka ini sesuai untuk pemilik kulit kering adalah 'hyaluronic acid'. Kandungan ini memang famous dengan fungsinya dalam melembap dan lock air dari hilang. 

Sangat efisyen dalam membersihkan wajah dari segala kotoran dan sisa makeup yang anda pakai sepanjang hari. Buihnya sangat minima, langsung tak beri iritasi atau buat kulit rasa tegang. Terutama untuk kulit yang sentiasa terdedah kepada penghawa dingin. 

Harga: RM30

Beli di sinihttps://invle.co/clewwxz

 


10. Fresh Soy Face Cleanser

Jenama Fresh ini juga tidak kurang hebatnya. Pencuci muka adalah antara produk best seller mereka. Ia mengandungi ekstrak soya dan timun yang sudah terbukti boleh melembapkan semua jenis kulit. 

Ia boleh seimbangkan nilai pH kulit agar skin barrier terjaga dan slightly removes makeup. 

Lepas mencuci, kulit lebih bersih, lembap, dan lembut. Harganya memang keras. Tetapi tetap ada pengikut mereka yang tersendiri. Hati-hati dengan produk fake, beli dengan seller sah seperti di Shopee Mall.

Harga: RM104

Beli di sini: https://invle.co/clewx4n

10. Senka Perfect Whip Collagen

Pencuci muka untuk kulit Kering Watosn yang popular. Senka ni ada banyak, for dry skin and dull skin anda boleh cuba jenis Collagen. Ia boleh kurangkan impurities, tanggalkan kotoran tanpa mengeringkan kulit. 

Baca: 12 Produk Skincare untuk Lelaki di Watsons

Bahkan ada bahan best seperti seperti dua kali kandungan hyaluronic acid yang bantu anda kekalkan kelembapan berjam-jam lamanya. 

Selain itu, kandungan collogen berfungsi untul melembut dan protect kulit dari persekitaran yang kurang baik. 

Harga: RM15

Beli di sini: https://invle.co/clewxnb

11. The Ordinary Squalane Cleanser

Teksturnya sendiri agak creamy, almost macam moisturizer which is good for people with extremely dry skin. Bahan squalane yang menjadi highlight cleanser ini bertindak sebagai anti aging dan menguatkan skin barrier.

Bila skin barrier kuat, maka kulit tidak mudah terdedah kepada jerawat atau terlalu kering. 

Usah ragu dnegan produk The Ordinary ini sebab ia memang terkenal di seluruh dunia, terutama rangkaian serum mereka. 

Harga: RM40

Beli di sinihttps://invle.co/clewxwv

12. Cosmoderm Vitamin E Moisture and Revive Facial Cleansing Foam

Vitamin E Series dengan botol berwarna kuning memang dirumus khas buat pemilik kulit kering! kandungan Vitamin E banyak membantu pertumbuhan sel baharu agar kulit sentiasa segar dan berseri. 

Ia juga membersihkan pori dengan baik. Menanggalkan minyak dan kotoran selepas satu hari terdedah kepada peluh dan pencemaran persekitaran. 

Pencuci muka ini bebas SLS, alkohol, paraben, dan mineral oil. 

Harga: RM15

Beli di sini: https://invl.io/clk853g

13. Aiken Prebiotic Hydra Plus Facial Cleanser

Tidak berbuih, nilai pH yang seimbang, lembut, dan amino acid (rawat kulit rosak). It deeply cleanses without drying skin serta terbukti membersihkan segala kotoran yang ada pada kulit. 

Cleanser ini mengekalkan kelembapan semula jadi agar kulit tampak sihat dan berseri.

Bahkan, perkataan 'Prebiotic' tu amat penting dalam memastikan kulit bebas bacteria agar tidak terbentuknya jerawat. Selain menguatkan skin barrier supaya lapisan luar kulit tidak mudah terdedah kepada masalah. Kalau anda cari pencuci muka untuk kulit kering dan mengelupas boleh cuba yang ni

Harga: RM11.50

Beli di sini: https://invl.io/clk859c

Semoga artikel ini dapat membantu adalam dalam mencari pencuci muka untuk kulit kering dan kusam yang sesuai. Kalau anda ada cadangan cleanser lain, sila kongsikan dalam ruangan komen di bawah.

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top