COKLAT PEPERO TIDAK HALAL?

15

Kecoh di laman sosial Facebook dan Twitter apabila dikatakan coklat Pepero tidak halal. Isu ini tercetus apabila Pepero mengandungi beberapa bahan yang meragukan selain tiada logo halal.
  
Pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak dapat mengesahkan status halal coklat Pepero kerana produk itu tidak mempunyai pengesahan dari Badan Islam negara coklat itu dikeluarkan ataupun mana-mana Badan Persijilan Halal Luar Negara yang disahkan JAKIM. 

Gambar: Shakiddo  [CLICK TO ENLARGE]
Untuk pengetahuan anda, Pepero adalah produk keluaran syarikat Lotte Confectionery dari Korea. Saya pernah makan sekali. Sedap jugak.. =.=

Walaupun coklat Pepero boleh didapati dengan harga yang murah di Langkawi,  tapi kita harus berhati-hati dan jangan ambil mudah dengan produk dari luar negara.

Sekarang dah tahu Pepero ni tidak ada sijil halal, so tak payah la makan takut nanti syubhah. Perkara syubhah boleh berlaku kepada makanan yang tidak jelas sama ada halal atau haram.



Tags

Post a Comment

15Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
  1. ok kita jangan makan coklat pepero dulu...

    ReplyDelete
  2. hehe..xpna mkn pon..salu mkn rocky..

    ReplyDelete
  3. Kalau ada keraguan tambah pula tak ada status halal better jangan makan. Baru tahu benda alah ni. haha

    ReplyDelete
  4. alaa, tak pernah rasa lagi :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah makan? takpe, tak rugi pun. haha!

      Delete
  5. Ramai yang suka coklat ni .... saya sendiri pun suka ... :) dah berkotak masuk perut.

    www.hasrulhassan.com

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Baru first time mkn, sedap. Tp dh jd syubhah disebabkan ragu2 dgn status halalnya. Baiklah ditinggalkan perkara yg ragu2 tu..

    ReplyDelete
  8. dah penah makan ni..byk kali lak tuh. sedap sgt2!! huwaaa npe bru tawu neyhhhh

    ReplyDelete
  9. Subhanallah...dah byk la makan..bkotak2...tp klu xtau xpa...klu dah tau elok djauhkan...tggu pengesahan jakim...dpa dok buat apa klu status meragukan...elok jakim yg keluarkan kenyataaan halal ka x...
    Tp aku tgk org melayu ni klu bebola ikan ka ayam ka melantak semacam ja...kita ni tgk gak status kat paket...kat market yg peniaga cina jual pun dpa belasah...
    Kata ust yg aku dgr..cek hubungan suami isteri...anak2 berjaya ka x...ikut syariat Allah ka x..di situ kita blh tau dah status makanan yg dimakan...hasil gaji yg di bawa balik...halal ka x...klu asyik curi tulang...melengkorrr...jgn harap la gaji tu nak halal...wallua'alam..

    ReplyDelete
  10. ada lagi satu yg tak boleh makan tue rupanya bulat cam telor ada mainana kat dalam bdk2 suka makan pun takder sijil halal

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top