12 Serum Untuk Kulit Kusam

0

10 Serum Untuk Kulit Kusam | Perlukah pakai serum? Sebenarnya tidak. Serum sebenarnya berfungsi untuk merawat pelbagai jenis masalah kulit. Ini kerana ia mengandungi bahan aktif tertentu seperti niacinamide, vitamin, retinol, dan lain-lain untuk meresap ke dalam kulit sekaligus rawat masalah anda. 

Oleh itu terdapat banyak serum di pasaran dan setiap satunya dikhususkan untuk jenis kulit tertentu. Bagaimana dengan masalah kulit kusam?

Tona tidak sekata, parut jerawat hitam, jeragat, tampak tidak bermaya, atau kusam secara umumnya, gunalah serum wajah jenis mencerahkan kulit (brightening). Oleh itu, cari serum yang mengandungi niacinamide, salicylic acid, vitamin C. Kandungan seperti ini membantu memperbaiki tona kulit, rawar jerawat, dan slightly mencerah atau beri kesan glowy. 

Berikut merupakan serum untuk kulit kusam berserta link pembelian. 

1. Axis-Y Dark Spot Correcting Glow Serum

Serum paling popular sejak kebelakangan ini and the glow is definitely real! Ramai yang suggest, kalau nak muka glowy pakailah serum ni. Saya sendiri pakai serum ni and it works! Dark Spot Correcting Glow Serum ni ada 5% niacinamide yang boleh kurangkan bintik hitam, bekas jerawat, dan ratakan tona kulit. 

Selain itu, squalane juga merupakan bahan anti aging yang elak kulit nampak tua dari usia. Malah, ada papaya extract yang turut kurangkan lingkaran gelap bawah mata. 

Sesuai untuk semua jenis kulit termasuklah kulit sensitif. HIGHLY RECOMMENDED! Tolong la pakai serum ni.

Harga: RM65 (full size) | RM15 (mini)

Beli di sini: https://invl.io/clf0a73



2. Pixi Overnight Glow Serum

Pakai pada waktu malam, dan lihat wajah lebih berseri di waktu pagi. Produk dari Amerika Syarikat ini memang hebat dan dikenali ramai. Serum ini menanggalkan sel kulit mati, kurangkan kedutan, seram serikan wajah kusam anda. 

Formula ekstrak timun, dan aloe vera banyak membantu disamping kanduangan lain seperti vitamin A, C dan E. 


Tekturnya pekat, tetapi mudah meresap pada kulit dan langsung tidak melekit. Harganya agak keras, dan hati-hati dengan produk fake. Beli dari seller yang sah. 

Harga: RM120

Beli di sini: https://invol.co/clf0a5e

 

Artikel berkaitan: 

+ 10 Sunscreen terbaik di Malaysia

+ 8 Toner Untuk Kulit Berminyak di Watsons

+ Skincare Untuk Kulit Berminyak Malaysia

+ 10 Serum untuk Kulit Kering

 

3. Cosmoderm Glow-C Super Boosting Serum

Memang dirumus khas buat kulit kusam. Dengan kandungan vitamin C yang menjadi tunjang utama produk ini, ia banyak membantu hilangkan parut jerawat dan merupakan serum terbaik untuk jeragat. Disamping itu, ia mempernaiki tona tidak sekata, kurangkan fine lines dan kedutan.  

Serum ini amat sesuai untuk mereka yang berkulit sensitif sebab tidak mengandungi SLS, paraben, dan fragrance. Ini adalah antara serum untuk kulit kusam Watson yang best dan berpatutan.

Harga: RM34

Beli di sini: https://invl.io/clf0mon

 

4. Kayman Skintella Repairing Serum 

Saya pasti anda pernah dengar akan Kayman. Kayman Beauty adalah antara produk lokal yang berkesan, dipercayai, dan selamat. Ada ekstrak centella atau pegaga which amat baik untuk kesihatan dalaman dan kulit.  

Serum ini fokus untuk kecutkan jerawat aktif serta parut hitam. Malah, ia boleh kurangkan kemerahan dan iritasi. Hasilnya kulit lebih sihat dan berseri. Sesuai untuk semua jenis kulit sebab ia langsung tidak mengandungi bahan chemical yang berbahaya. Sebab tu lah ramai yang suka dengan Kayman ni. Packaging pun nampak premium. 

Harga: RM70

Beli di sini: https://invl.io/clf0pph


Baca: 16 Produk Memutihkan Kulit Lelaki di Watson

5. Wardah Lightening  Serum Ampoule Niacinamide

Serum untuk kulit kusam seterusnya adalah dari Wardah. Produk skincare yang begitu popular sekarang kerana berkesan dan harganya yang amat berpatutan. Apa yang best tentang serum ini adalah ia memfokuskan segala yang diperlukan kulit agar wajah tampak sihat dan berseri.  

Contohnya kandungan advanced niacinamide yang memberi kebaikan kepada kulit seperti slightly mencerahkan serta kurangkan darkspot. Ia juga boleh lindungi kulit dari bluelight skrin komputer, pulihkan tona kulit dan kekalkan kelembapan. 

Harga: RM24

Beli di sini: https://invl.io/clf0pwi

6. Beauty Of Joseon Glow Serum Propolis + Niacinamide

Jenama K-beauty ini juga tengah hangat di TikTok. Berkesan dalam hilangkan tiny bumps dan kemerahan. Slightly kurangkan jeragat. Bahan-bahan yang digunakan juga selamat dan takada ingredients yang boleh mengakibatkan iritasi. 

Bagi yang tak familiar, propolis berfungsi untuk merawat dan mencegah jerawat. Tanpa masalah kulit utama ini, wajam akan lebih licin dan glowing. Anda juga tidak akan nampak lebih tua dari usia. 

Harga: RM40

Beli di sini: https://invl.io/clf1qrf

7. Hada Labo H.A Supreme Vita Brightening Booster Serum

Siapa tidak kenal akan produk skincare Hada Labo kan? Serumnya juga best. Ia memang memfokuskan kulit kusam, kurang hidrasi, dan sensitif. Jadi, solusinya adalah kandungan melembap dan mencerah.  

Serum ini ada 4 jenis hyalurinoc acid dan 5% niacinamide untuk melembap, hilangkan dark spots, serta mencerah. Kalau anda cari serum untuk kulit kusam dan berminyak, this is the one. Berbaloi untuk anda cuba sebab Hada Labo ni bukan calang-calang tau. 

Harga: RM64

Beli di sini: https://invl.io/clf1re0

8. The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1%

Serum untuk kulit kusam seterusnya adalah dari The Ordinary. Jenama dari Kanada, popular dengan sejumlah serum yang berkesan untuk merawat pelbagai jenis masalah kulit. Untuk kulit tidak bermaya, anda cuba yang Niacinamide 10% + Zinc 1% which is their best seller. 

Ia boleh rawat jerawat, hilangkan kemerahan, dan melembutkan kulit. Saya sendiri dah guna dua botol.  Serum terbaik untuk mengecilkan pori agar kurang berminyak dan tidak terdedah kepada masalah kulit.

Apa yang best tentang serum ini adalah nilai niacinamide yang perfect untuk mencerah dan fight acne. Sesuai untuk digunakan setiap hari. Teksturnya agak pekat, tetapi cepat meresap dan tidak melekit langsung. 

Harga: RM32

Beli di sini: https://invl.io/clf1rmb

9. Axis-Y PHA Resurfacing Glow Peel 

Sumpah best untuk brighten your skin and anda boleh nampak result dengan cepat. Ia sejenis exfoliator yang menanggalkan sel kulit mati to reveal healthy looking skin. Ada banyak kandungan organik contohnya cucumber, epal hijau, centella (pegaga), dan papaya. Jadi, ia sesuai untuk semua jeniskulit termasuk berjerawat dan sensitif.  

Macam mana cara pakai Axis-Y PHA Resurfacing Glow Peel? Senang sahaja, 

  1. Pakai selepas cuci muka pada kulit kering. 
  2. Sapu sekitar 3 - 4 pump pada serata wajah 
  3. Biarkan selama 10 minit. 
  4. Bilas dengan air. Kemudian anda boleh teruskan pakai skincare yang lain seperti moisturizer, dan sunscreen

Pakai 2 hingga 3 kali seminggu sahaja.

Harga: RM48

Beli di sini: https://invl.io/clf28y6

10. Some By Me AHA/BHA, PHA 30 Days Miracle Serum

Juga merupakan mild exfoliator serum untuk jerawat, tiny bumps, dan kulit kusam. Ini kerana ia berfungsi untuk memperbaiki skin barrier agar tidak mudah terdedah kepada masalah kulit . 

Bahan seperti centella, tea tree, dan chemical exfoliants banyak membantu mengecutkan jerawat selain buat kulit lebih berseri. Ada AHA/BHA, PHA sebagai exfoliator untuk buang sel kulit mati dan dark spots. Jadi ia tidak boleh digunakan setiap hari. 

Some By Me juga merupakan produk K-beauty yang terkenal, dan antara serum terbaik Watsons yang boleh anda beli.

Harga: RM56

Beli di sini: https://invl.io/clf2bn9

11. Skintific 10% Niacinamide Brightening Serum

Serum terbaik untuk kulit kusam seterusnya adalah dari Skintific. Pudarkan jerawat, serikan kulit kusam, cerahkan kulit dalam masa 7 hari. That's what it claims. Brightening serum ini memiliki segala yang diperlukan untuk anda yang nak kurangkan bintik hitam jerawat, jerawat aktif, dan cerahkan kulit. 

Kandungan niacinamide memang banyak bantu dalam mendapatkan tona sekata dan kulit yang mulus. Bukan itu sahaja, bahan lain seperti centella asiatica, alpha arbutin, dan ceramide pun ada. Kesemua ini serikan kulit kusam especially alpha arbutin yang singkirkan pigmentasi dan elak kulit nampak tua dari usia. 

Patutlah ramai yang promot Skintific kat Tiktok. 

Harga: RM38

Beli di sini: https://invl.io/clk1n6s

12. Tatagaltier Bulaney Treatment Essence

Bukan serum, tetapi essence yang diformulasi untuk melembab dan memulihkan skin barrier. Essence 'teh o ais' yang popular di Tiktok ini mencerahkan bintik gelap dan warna kulit. 

Disamping itu ia juga memberikan hidrasi agar kulit kekal segar sepanjang masa instead of nampak kusam dan kering. 

Cara pakai essence adalah sebelum serum. Untuk lebih berkesan, titiskan 3-5 titik ke tapak tangan dan sapu atau dab dab pada muka. Sesuai pakai dua kali setiap hari. 

Harga: RM33

Beli di sini: https://invl.io/clk1ngk

 

 


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top