14 Skincare untuk Kulit Kusam Terbaik

0

Produk untuk Kulit Kusam | Tiada siapa mahukan kulit kusam kan? Wajah tampak tidak bermaya, tona tak sekata, ada bekas jerawat, dan kemerahan. Masalah kulit seperti ini membuatkan anda kurang yakin di khalayak ramai. 

Usah risau, ada penyelesaiannya. Memakai skincare dengan konsisten boleh mengatasi masalah ini. Produk tersebut haruslah bersifat exfoliation, memberi hidrasi, dan memiliki kandungan Vitamin C, dan niacinamide. Selain itu, pemakaian sunscreen juga adalah WAJIB! 

Oleh itu saya senaraikan beberapa produk untuk kulit kering terbaik bermula dari:

  1. Pencuci muka
  2. Toner
  3. Serum
  4. Moisturizer
  5. Sunscreen

PENCUCI MUKA

Cosmoderm Niacinamide Salicylic Acid Soothing Soothing Cream Cleanser  

Memiliki dua kandungan utama yang bakal membuatkan kulit anda mulus dan tampak segar iaitu niacinamide dan salicylic acid. Ia mencuci jauh ke dalam pori memastikan kulit tidak produce extra sebum. 

Niacinamide di dalam membantu sekatakan tona kulit, rawat kbintik merah, jerawat dan jeragat. Manakala salicylic acid (BHA) pula slightly menanggalkan sel kulit mati, pori tersumbat, blackheads/whiteheads dan menjadikan wajah bersih dan segar sepanjang masa. 

Harga: RM19

Beli di sini: https://invl.io/cliasti

 

Artikel berkaitan:

+ 10 Serum Untuk Kulit Kusam

+ 11 Pencuci Muka Untuk Kulit Kering dan Kusam

+ 11 Moisturizer Untuk Kulit Berjerawat

+ 10 Toner Untuk Kulit Berminyak

 

Pure Beauty Brighten Up Cleansing Foam

 

Cleanser ini bantu mengurangkan cela supaya wajah nampak glowy secara semula jadi. Ia memberikan kelembapan tanpa buat kulit berminyak. 

Selain itu formulasi Urban Shield Complex akan melindungi kulit dari kotoran persekitaran, dan menyegarkan kulit kusam.

Tona kulit juga jadi lebih sekata disamping mengurangkan bintik hitam akibat jerawat. Sesuai untuk kulit sensitif keran ia tidak ada paraben, lanolin, dan alkohol. 

Harga: RM29

Beli di sini: https://invl.io/cliasug

Skinmade Salicylic Acid + Gluconolactone Gentle Renewing Cleanser

Dirumus khas agar kulit sentiasa segar dan bersih kerana kandungan Salicylic Acid dan Gluconolactone (PHA) di dalamnya. Membersih jauh ke dalam pori dan replanish the skin. Sesuai juga untuk kulit berminyak kerana ia boleh hilangkan extra sebum. 

Pencuci muka Skinmade ini slightly menanggalkan makeup berlebihan, serta blackhead/whitehead. Sekali gus menghalang jerawat dari tumbuh.

Biarpun memiliki PHA, ia sesuai digunakan dua kali sehari. Selain itu, RM36 untuk 200ml itu adalah sangat berpatutan. 

Harga: RM35

Beli di sini: https://invl.io/cliasyg

TONER

Beauty Of Joseon Green Plum Refreshing Toner: AHA + BHA

 

Merupakan toner jenis exfoliator yang sesuait digunakan setiap hari. Plum dan AHA BHA menjadi key ingredients toner ini membantu melicin dan hilangkan sel kulit mati. 

Toner ini turut membersihkan sisa makeup yang tidak dapat ditanggalkan pencuci muka supaya kulit bersih dan menyerap produk skin lain dengan lebih baik pada langkah seterusnya.

Maksudnya tiada lagi kulit kusam!

Harga: RM45

Beli sini: https://invl.io/cliasyy

COSRX AHA/BHA Clarifying Treatment Toner

Saya yakin anda tahu akan produk hebat dari Cosrx ini. Ia popular sebab berkesan dalam menjadikan kulit flawless tanpa blackheads dan whiteheads. Kandungan AHA BHA banyak membantu dalam mendapatkan kulit bersih. 

Toner ini baiki tekstur kulit, kurangkan kemerahan, kawal extra sebum, buang sel kulit mati, dan bersihkan pori, dan tiny bumbs

Yang baru nak berjinak-jinak skincare pun boleh guna toner ini sebab kandungannya ringan dan sesuai untuk anda pakai setiap hari. 

Harga: RM25

Beli di sini: https://invl.io/cliat07

Naturie Hatomugi Skin Conditioner

Produk skincare untuk kulit kusam seterusnya adalah toner nombor satu di Jepun iaitu Naturie Hatomugi Skin Conditioner. Asyik sold out je di Watsons. 

Toner ini berfungsi dengan baik dalam menangi tiny bumbs, kecutkan jerawat, dan sekatakan tona kulit.

Cara terbaik untuk pakai toner ini adalah dengan tuangkan beberapa titis di atas kapas dan letakkan pada muka selama 3 - 5 minit. Dengan cara ini, toner dapat meresap ke dalam pori dengan lebih baik. 

Harga: RM19

Beli di sini: https://invl.io/cliat14

SERUM

Axis Y Dark Sport Correcting Glow Serum

 

Rasanya tidak lengkap kalau saya tak selit serum viral dari Axis Y ini. Produk untuk kulit kusam dan jeragat paling best. Serum paling viral untuk tahun 2022 & 2023 di Tiktok because it does work! Saya sendiri guna, nak masuk tiub ketiga dah. 

Apa yang best tentang serum ini adalah ia memiliki segala yang diperlukan untuk agar kelihatan glowing dan sihat. 

Ia ada 5% niacinamide, squalane, papaya extract, dan sea buckthorn which memang berupaya untuk hilangkan cela, cerahkan kulit, dan redakan parut jerawat. Papaya extract tu boleh kurangkan lingkaran gelap bawah mata tau. 

This serum is a MUST!!!! 

Harga: RM65 (full size) | RM15 (mini)

Beli di sini: https://invl.io/clf0a73

Pixi Overnight Glow Serum


Kalau anda tengah cari produk skincare untuk kuit glowing, boleh cuba Pixi ni. Pakai pada waktu malam, dan lihat wajah lebih berseri di waktu pagi. Produk dari Amerika Syarikat ini memang hebat dan dikenali ramai. Serum ini menanggalkan sel kulit mati, kurangkan kedutan, seram serikan wajah kusam anda.  

Formula ekstrak timun, dan aloe vera banyak membantu disamping kanduangan lain seperti vitamin A, C dan E. Serum ini juga terkenal beberapa tahun lepas dan menjadi 'holy grail' bagi ramai pengguna yang inginkan kulit mulus dan berseri. 

Harga: dari RM25

Beli di sini: https://invl.io/cliat2d

The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1%

 

Skincare untuk kulit kusam seterusnya adalah dari The Ordinary. Dari Kanada, The Ordinari memang terkenal dengan beberapa serumnya yang berkesan dalam merawat pelbagai masalah kulit. 

Bagi yang memiliki kulit tidak bermaya, ramai yang sarankan serum Niacinamide 10% + Zinc 1% which is their best seller. boleh rawat jerawat, hilangkan kemerahan, dan fight acne. Nilai niacinamide juga agak tinggi berbanding produk lain. Memang highly recommended untuk mereka yang nak hilangkan parut jerawat. 

Harga: RM32

Beli di sini: https://invl.io/cliat3b

MOISTURIZER

Neutrogena Hydro Boost Water Gel

Agak mahal tetapi berbaloi dengan keberkesanannya dalam menjadikan kulit lembap dan segar sepanjang hari dengan bantuan hyaluronic acidnya. 

Jenis gel dan ringan. Rasa macam tak pakai apa-apa pada kulit. Produk ini cukup familiar dikalangan mereka yang memiliki kulit muka berminyak. Ia juga salah satu moisturizer untuk mencerahkan wajah. Sangat digalakkan dijadikan skincare untuk kulit kusam dan kering.

Harga: RM65

Beli di sini: https://invl.io/cliavt3

Aiken Vita-C Brigh Moisturizer

 

Kandungan vitamin C dalam skincare memang funtion tau! sesuai untuk kulit berminyak dan berjerawat. Vitamin C dan tea tree oil bantu kecutkan jerawat and slightly mencerah. 

Teksturnya juga jenis gel, langsung tidak berminyak dan melekit selepas sapuan. Dari segi kandungan, moisturizer ini ada niacinamide dan glycerin untuk pastikan kulit anda lembap. Manakala ada sedikit salicylic acid untuk exfoliate kulit.

Sesuai digunakan setiap hari, pada waktu pagi dan malam. Harganya pun amat berpatutan. 

Harga: RM13

Beli di sini: https://invl.io/clibgjl

Cosmoderm Niacinamide Salicylic Acid Balancing Gel-Cream Moisturiser

Niacinamide dan salicylic acid menjadi bintang utama moisturizer ini. Kedua-dua ingredients ini memastikan kulit kekal terhidrasi, bebas whiteheads/blackheads yang menjadi punca kepada jerawat. 

Salicylic acid terutamanya akan bersihkan pori dari tersumbat. Produk Cosmoderm yang warna biru ini memang popular tau. Tak rugi kalau anda cuba. 

Harga: RM19

Beli di sini: https://invl.io/clibgic

SUNSCREEN

Axis Y Complete No-Stress Phsycial Sunscreeen

Skincare untuk kulit kusam seterusnya adalah sunscreen dari Axis Y. Ingin saya tekankan pemakaian sunscreen adalah WAJIB. Ia adalah untuk melindungi ancaman utama kulit iaitu cahaya matahari. Pemakaian produk lain adalah pointless sekiranya anda skip suncreen tau. 

Sunscreen dari Axis Y ini mengandungi 2% niacinamide, mugwort, dan squalance untuk memulih dan slightly mencerahkan kulit. Selain itu, sunscreen ini beri instant glow tau. Tak ada whitecast walaupun susah sikit nak blend sebab ia agak pekat. 

Dari segi perlindungan, SPF50+ PA ++++ , which is perfect dengan cuaca panas melampau sekarang ini.  

Sejak Axis Y dah available di Watsons, ia telah menjadi produk skincare Watson untuk kulit kusam tau. 

Harga: RM40 (full size) | RM10 (mini)

Beli di sini: https://invl.io/cliat6v

Neutrogena Sheer Dry-Touch Sunscreen Touch SPF50

 

Efektif dalam memberikan perlindungan penuh dari ancaman sinaran UVA dan UVB yang boleh buat kulit kusam, gelap, dan berjeragat.

Diformulasi dengan teknologi Dry Touch yang ringan dan tidak melekit. Sunscreen initidak mengandungi alkohol, paraben, tetapi ada sedikit fragrance which is okay untu kulit sensitif.Malah, ia juga kalis air sehingga 80 minit. 

Harga: RM42

Beli di sini: https://invl.io/cliat90

Produk skincare untuk kulit kusam ini kalau dijadikan rutin harian, anda bakal memiliki kulit mulus dan bersih. Barulah lebih berseri dan confident di khalayak ramai. Semoga bermanfaat.

Tags

Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !
To Top